Recension av High Fidelity

År: 2000
31/12 2004
Recenserad av nilleo
V
i möter tillsammans i denna romantiska klockrena musiksatir tre ofrivilligt sammansvärjda kompisar som tillbringar dagarna tillsammans i Rob Gordons skivaffär.

Med dagarna reder Rob ut sina fem i topplistor och försöker finna en djupare mening med livet genom musikens budskap. Tidigt i filmen redovisar han sin fem-i-topplista över de mest besörjda gamla flickvänner som han haft.

Det blir ganska snabbt, klart och tydligt att i filmen behandlas ett mycket djupare och maffigare ämne än det som musik berör; nämligen den sanna kärleken. Rob slits i mellankolins dystra och ensamma värld som helt plötsligt övergår till något euforiskt och ymnigt i kärlekens olika skepnader. Han tittar tillbaka på de olika uppbrotten och vad det egentligen var som gick snett när hans trassliga, gamla förhållanden helt plötsligt tog slut.

På sin väg behandlar han (John Cusack), Barry (Jack Black) och Dick (Todd Louiso) musikens olika artistiska värde gentemot den elit vari de själva består och klankar ner på vissa banala former av uttryck som de då alltså inte kan kalla musik. I musikaffären beblandas olika mindre betydelsefulla men ack så kulturella meningar angående vad som bör ägnas tid åt och inte. Med olika tidsintervall kastas vi samtidigt in i de episoder varvid Robs kärleksförhållanden avslutas och ställs inför olika frågor som vad meningen med att finna sin älskling egentligen bör vara och hur man behåller den.

Överlag bryter filmen olika mönster genom att vara väldigt spontan och radikal. En djupare sida ges ibland men övergår snabbt till en fiktiv överdrift när Rob slutligen kommer till sina slutsatser. Den barnsliga sida som Rob oftast besitter övergår ibland till en schizofrenisk realitetspoet varvid den vassa eggen åläggs.

Sina svar finner han slutligen hos sin flickvän Laura som bit för bit berättar vad han så tråkigt nog saknade vid tidigare förhållanden.

High Fidelity ger oss en inblick i en vacker miljö med vackert foto som omsluter spännande intriger. Härlig komik och fina skådespelare leder fram till en stark fyra.

nilleo 13 har röstat

av nilleo