Recension av Highlander

År: 1986
3/7 2009
Recenserad av Rollywood
E
n sann 80-talsklassiker som hör hemma bland kultfilmerna. Den numera bortglömde Christopher Lambert gjorde stor succé när denna banbrytande film kom upp på bioduken. Historien om en man som är dömd att leva för evigt blev ett slående koncept hos publiken. Med Sean Connery i en orginell biroll och bra komponering av ett av tidernas största rockband Queen har detta verk gått till historien.

1518 föds Connor MacLeod (Lambert) i de skottska högländerna. 1536 blir han huggen till döds i strid, men han dör inte. Hela byn tror att djävulen har besatt honom och jagar bort honom. Hans liv fortsätter utan varken åldrande eller död. Men en dag stöter han på den egendomlige Ramirez (Connery) som berättar att de båda tillhör en liten skara unikt utvalda odödliga som för evigt skall leva och bekämpa ondskan. Vi får följa MacLeod ända fram till vad som när filmen kom var nutid, det vill säga 1985, och hans liv som nu pågått i nästan 500 år.

Det här mästerverket blev kanske Chistopher Lamberts sista riktigt bra film innan han föll ner i det så kallade b-träsket, där han simmar än idag. De uppföljare som gjorts till den här filmen blev början på en fallande karriär i mina ögon. Jag fattar faktiskt inte riktigt hur det kunde gå så fel för honom. Inte förstår jag heller hur Sean Connery kunde gå med på att medverka i en så tråkig roll som i de bägge filmerna. Han saknar ju betydelse för handlingen.

En sak som inte går att ogilla med filmen är hur Queen komponerat det hela. När man lägger in Who Wants To Live Forever i filmen så börjar nästan tårarna falla. Man kunde inte valt ett bättre tonval. Filmen blev också ett jättelyft för rockgruppens karriär som gav ut ett helt eget album bara för filmen.

Det blev inga Oscarstatyetter, inte ens nomineringar för filmen. Det stör mig lite grann även om jag kan se att det är svårt att hitta en platsande kategori. Det är en sån där produktion som man tycker borde vinna, men man kan omöjligt säga vad. Detta skapar ganska stora problem och slutar ofta med att det inte blir något pris alls. Jag tilldelar i alla fall filmen en trea eftersom den platsar precis i mitten på de flesta punkter och annars tar de dåliga ut de bra.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard