Recension av Himmel och helvete

År: 1963
7/3 2005
Recenserad av Greenleaf
N
är en affärsmans son kidnappas är pappan beredd på att offra allt för att få tillbaka sin son. Det visar sig att kidnapparen har tagit fel barn, nämligen chaufförens son och frågan är hur mycket affärsmannen vill riskera för att rädda barnet.

Kurosawa visar än en gång vilken perfekt regissör han är i denna drama/kriminalare som utspelar sig i realtid. Liksom De sju samurajerna är denna film uppdelad i delar med olika teman. Här är det två teman. Första halvan är mer drama med stark dialog som bygger upp ett intressant dilemma. Man fattar direkt tyckte för Toshiro Mifune och hans karaktär, även om man är lite osäker på om han ska betala kidnapparen eller inte, med tanke på att det inte är hans son. Men första halvan och andra halvan är helt olika.

Dialogen i första, och även andra halvan är oerhört mäktig och Kurosawa bygger upp spänningen genom ord på ett perfekt sätt. Finns inte mycket att klaga på när det gäller dialog och skådespeleri. En lustig sak är att Kurosawas andre vapendragare, Takashi Shimura är med i en biroll, men han talar sällan utan syns mest i bakgrunden. Det är lite småkul med tanke på vilka stora roller som han annars har haft i Kurosawas andra filmer.

Andra halvan är mer av en kriminalare där man får se polisens jakt efter kidnapparen. Det är också en mycket välgjord jakt med snygga kameraföringar och spännande moment. Tatsuya Nakadai, som börjar bli lite av en favorit när det gäller japanska skådespelare, gör mycket bra ifrån sig som ansvarig polis för fallet.

Ja, mycket känns helgjutet och intressant och filmen har få brister. Det är en mycket välgjord svartvit film med lite film noir-influenser, även om de inte är särskilt tydliga. En enda sak i filmen är i färg, även om det är lite småfult gjort. Det är en rosaaktig rök som kommer från en skorsten i en snygg scen där kameran panorerar över staden. Jag gillar när färg blandas med svartvitt och just såna scener känns alltid extra roliga att se.

Filmen har många budskap, både dolda och ganska tydliga. Det märks att Kurosawa vill få in den socialistiska ideologin och han gör det på ett tydligt och ganska bra sätt. jag är inte en sån som blir helt galen när jag ser politisk propaganda i en film, därför stör jag mig inte på det, utan jag tycker att Kurre har lagt in det politiska budskapet på ett bra sätt. Jag gillar hur filmens titel vävs in i handlingen i slutscenerna, som är mycket bra, och det är helt enkelt en väldigt bra film som jag säkert kommer att uppskatta mer när jag ser om den.

Greenleaf 13 har röstat

av Greenleaf