Som besökare på Filmtipset samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
 
Betyg idag: 370 Besökare idag: 4 332
annons
annons
Laddar...

Recension av Himmel och helvete

Regissör: Akira Kurosawa
År: 1963
Till filminfo
Betygsätt:
Antal visningar (2581)    Forumdiskussion (1)
7/3 2005
Recenserad av Greenleaf
N
är en affärsmans son kidnappas är pappan beredd på att offra allt för att få tillbaka sin son. Det visar sig att kidnapparen har tagit fel barn, nämligen chaufförens son och frågan är hur mycket affärsmannen vill riskera för att rädda barnet.

Kurosawa visar än en gång vilken perfekt regissör han är i denna drama/kriminalare som utspelar sig i realtid. Liksom De sju samurajerna är denna film uppdelad i delar med olika teman. Här är det två teman. Första halvan är mer drama med stark dialog som bygger upp ett intressant dilemma. Man fattar direkt tyckte för Toshiro Mifune och hans karaktär, även om man är lite osäker på om han ska betala kidnapparen eller inte, med tanke på att det inte är hans son. Men första halvan och andra halvan är helt olika.

Dialogen i första, och även andra halvan är oerhört mäktig och Kurosawa bygger upp spänningen genom ord på ett perfekt sätt. Finns inte mycket att klaga på när det gäller dialog och skådespeleri. En lustig sak är att Kurosawas andre vapendragare, Takashi Shimura är med i en biroll, men han talar sällan utan syns mest i bakgrunden. Det är lite småkul med tanke på vilka stora roller som han annars har haft i Kurosawas andra filmer.

Andra halvan är mer av en kriminalare där man får se polisens jakt efter kidnapparen. Det är också en mycket välgjord jakt med snygga kameraföringar och spännande moment. Tatsuya Nakadai, som börjar bli lite av en favorit när det gäller japanska skådespelare, gör mycket bra ifrån sig som ansvarig polis för fallet.

Ja, mycket känns helgjutet och intressant och filmen har få brister. Det är en mycket välgjord svartvit film med lite film noir-influenser, även om de inte är särskilt tydliga. En enda sak i filmen är i färg, även om det är lite småfult gjort. Det är en rosaaktig rök som kommer från en skorsten i en snygg scen där kameran panorerar över staden. Jag gillar när färg blandas med svartvitt och just såna scener känns alltid extra roliga att se.

Filmen har många budskap, både dolda och ganska tydliga. Det märks att Kurosawa vill få in den socialistiska ideologin och han gör det på ett tydligt och ganska bra sätt. jag är inte en sån som blir helt galen när jag ser politisk propaganda i en film, därför stör jag mig inte på det, utan jag tycker att Kurre har lagt in det politiska budskapet på ett bra sätt. Jag gillar hur filmens titel vävs in i handlingen i slutscenerna, som är mycket bra, och det är helt enkelt en väldigt bra film som jag säkert kommer att uppskatta mer när jag ser om den.

Recensera denna film själv (endast medlemmar)
Fler recensioner
Länkar
av samma film
Greenleaf 13 har röstat
 
av Greenleaf
25th Hour
 6 har röstat
Blood and Bones
 1 har röstat
A History of Violence
 32 har röstat
Flightplan
 7 har röstat
The Bow
 3 har röstat
Kingdom of Heaven
 10 har röstat
Ung rebell
 6 har röstat
Gudfadern
 28 har röstat
Brotherhood of War
 15 har röstat
The Rules of Attraction - Lustans lagar
 9 har röstat
 
Senaste recensioner
Olofs frostiga äventyr
2 har röstat
Slender Man
1 har röstat
Annie
0 har röstat
Mördaren - en helt vanlig person
1 har röstat
ReGOREgitated Sacrifice
3 har röstat
Unforgettable
1 har röstat
Love, Simon
1 har röstat
Evil Dead
0 har röstat
Den bästa sommaren
1 har röstat
Psycho II
0 har röstat
Spinal Tap
0 har röstat
Lilja 4-ever
0 har röstat
Den blomstertid nu kommer
3 har röstat
Mystic River
0 har röstat
Hobbit: En oväntad resa
2 har röstat
The Unsaid
0 har röstat
The Green Inferno
0 har röstat
Star Wars: The Last Jedi
3 har röstat
Ben Hur
0 har röstat
Lethal Invasion
0 har röstat
 
SESN AB © 2000-2017 Om du vill kontakta oss gällande annonser, maila till info@sesn.se Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor