Recension av Hip Hip Hora!

Regissör: Teresa Fabik
Ã…r: 2004
19/7 2005
Recenserad av connya
J
ag var tretton år gammal när Jurassic Park gick upp på bio och jag skulle skriva en recension för den tidning jag då arbetade som recensent för; redan då lärde jag mig hur viktigt det är att man försöker se filmen som den publik den är anpassad för. Att vara tretton och se en film med världens bästa specialeffekter och John Williams musik var således perfekt. De kommande åren började jag skriva recensioner på brädspel från Alga och varenda spel som var anpassat för barn tog jag med mig mina småsyrror på och lät dem vara en stor del till hur recensionen sedan såg ut. Jag är väl således dubbelt för gammal för att kunna se Hip Hip Hora och på fullt allvar kunna skriva en recension om den; men jag gör ett försök.

Sofie (Amanda Renberg) och hennes två bästa vänner; Amanda och Emma ska börja 7:an. De ser fram emot att bli lite vuxnare, träffa råsnygga killar och inträdet till högstadiet är någonting de ser fram emot med spänning. På en fest dricker Sofie alldeles för mycket och vaknar dagen efter med sina trosor på huvudet; det visar sig senare att skolan "tuffa" gäng också tagit bilder på henne när hon varit däckad. Resten av filmen blir en uppvisning i klyschor som problem med familjen, hur de bästa vännerna sviker och hur alla hatar en utom just den där blyga killen som hänger med de tuffa gänget bara för att inte få stryk. Under filmens första 20 minuter proppas jag full av poplåtar, överdrivet skådespel och ett manus med repliker som visserligen skulle kunna passa i 13 åringars munnar men här har man tagit alla fjortissaker och lagt dem på rad; tjejgänget som ska vara polare för alltid, den nya skolan, tjej i klassen som tycker hon är snygg, den tuffe killen som är spännande och snygg, kompissvek och så vidare.

Ni förstår.

Det främsta problemet med Hip Hip Hora är just den bilden den sänder ut; att alla fjortisfilmer är stöpta i samma form är ingenting nytt. Men att en film om tonåringar aldrig kan handla om de tonåringar som föds med ambitioner och mål är nästan skamligt. Alla tjejer bryr sig om utseendet och alla killar dricker sprit direkt ur flaskorna. Nu ser visserligen världen annorlunda ut än när jag var tretton; men att inte göra någonting för att komma bort från stereobilden är regissören och manusförfattaren Teresa Fabik största misstag. Efter filmens intrig lyfter det visserligen lite grann eftersom det ändå innerst inne är berörande att se utanförskap, grupptryck och återföreningar och ledsna miner som förvandlas till glada i dialoger i still med
- Jag är så ful och dum.
- Varför säger du så?
- För att jag är det...
- Ja, kanske lite...
(skratt)
- Jätteful...
(skratt skratt skratt)
- Det fulaste jag sett
(skratt - kuddkrig - och dricka te och bli sams.)
Klippkollage; bilder där dotter och far gör saker tillsammans och är vänner igen.

Framåt slutet handlar det också om trettonåringar som tar till metoder för att få kompisen att säga;
"Du får inte lämna mig" och jag fattar absolut ingenting. Teresa Fabik lyckas stundtals färga några scener så att de känns ganska verkliga och ärliga, och skulle jag vara 13 - 14 hade jag förmodligen tyckt att sammanhållningen och "snacket" varit ganska trovärdigt.
Men att visa hur flickor i den åldern gör saker för att få tillbaka sina vänner och sedan förklä det med att "vännerna tycker om dig som du är och skulle sakna dig om du dog" är bland det värsta jag sett i budskap.
När filmen efter den otroligt tröttsamma inledningen äntligen hittat en väg faller den bokstavligen tillbaka där. Tillsammans med en trallig poplåt var femte minut känns regin som det absolut sämsta i filmen.

Det finns ett par ljusglimtar; en del scener är roliga, och Filip Berg som "Sebbe" lyfter sig över de andra i skådespeleriet. Det är synd att man inte låter filmen kretsa mer kring honom. Björn Kjellman lyckas också bra - även om hans karaktär inte direkt lyfter eller färgar historien något mer.

Man kan tycka vad man vill om "fjortisfilmernas" invasion och såhär med några års distans tycker jag också att Lukas Modyssons "Fucking Åmål" brottas med liknande problem; ny skola, fest (klippbilder på massa folk som spyr) och så klyschor, klyschor, klyschor. Men Modysson hade i alla fall karaktärerna och replikerna på sin sida. Efter filmens vändpunkt går det mest ut på att det är synd om Sofie och det värsta är att jag inte blir överraskad en enda gång. Jag förutser hela filmen från det att den startar till att den slutar och lyckas till och med pricka Exakt på några repliker som jag bara gissar att karaktärerna ska säga.

Det vore intressant att se vad en 13 - 14 åtring tycker om det här och är det något som regissören Teresa Fabik lyckats med i filmen är det i alla fall att få fram de olika karaktärerna men sätt dig själv ner och skriv ett filmmanus av standardtyp så lovar jag att du prickar rätt på det mesta i stereotypväg också. Det finns en del intressant foto, en del roliga scener och som sagt en Filip Berg som lyfter det. Och om början är pinsamt dålig är inte resten av filmen från cirka 20 minuter det; "bara" otroligt förutsägbar och ointressant.

connya 15 har röstat
othis 5 har röstat