Recension av Hitta Doris

År: 2016
22/5 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
N
är jag gick i nian så hade en animerad film med titeln Hitta Nemo biopremiär. Trots att jag i princip bara tittade på skräckfilmer och hade svårt för andra genrer på den tiden så blev jag ändå lite sugen på att se Nemo - men av någon anledning dröjde så dröjde det hela 14 år innan jag såg den, och samma kväll såg jag även dess uppföljare; Hitta Doris.

Den lilla fisken Nemo bor fortfarande med sin pappa Marlin, som nu har flyttat ihop med Doris (en karaktär som är med även i första filmen). I början av filmen får man reda på lite saker om Doris barndom men den tiden minns Doris inte så mycket av. Faktum är att Doris alltid har haft väldigt dåligt minne och i regel alltid glömmer saker och ting lika fort som de inträffar - och detta orsakar ofta en del mer eller mindre allvarliga problem.

En dag minns Doris helt plötsligt att hon har en mamma och en pappa som hon inte träffat på väldigt länge. Doris börjar sakna sina föräldrar och hon tror att hennes föräldrar saknar henne också, så därför bestämmer sig Doris för att försöka hitta dem. Marlin är skeptiskt inställd till det hela men han kan inte hindra henne.

Så Doris ger sig iväg men inser först inte att hon har en lång och emellanåt farofylld resa framför sig. Till slut hamnar Doris på Marine Life Institute, som tar hand om fiskar och andra varelser som bor i havet. Marlin bestämmer sig för att försöka hjälpa henne att ta sig därifrån men det är inte särskilt lätt.

Storyn i Hitta Doris påminner om den i Hitta Nemo men det finns ändå en hel del skillnader mellan dessa båda filmer. Jag tycker att Hitta Doris är precis lika bra, rolig, underhållande och spännande som första filmen och att den dessutom är väldigt snyggt animerad gör ju inte saken sämre. När det gäller karaktären Doris är det lätt att dra paralleller till filmen 50 First Dates, där det finns karaktärer som har lika dåligt minne (i ett fall till och med sämre) än Doris. Med detta menar jag inte att det här är en kopia av 50 First Dates men det finns faktiskt en viss likhet.

Trots att det är hela 13 år mellan Hitta Nemo och Hitta Doris så utspelar sig handlingen i Hitta Doris ungefär ett år efter Hitta Nemo.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen