Recension av Porno Holocaust

Ã…r: 1981
22/7 2008
Recenserad av BasseLerghagen
F
ilmen inleds med att sjökaptenen O'Day (Mark Shannon) kör jeep genom en latinamerikansk stad. På ett av stadens hotell blir han presenterad för en grupp kvinnliga forskare med Dr Lemoir i spetsen (George Eastman). De ska diskutera en kommande forskningsresa till en avlägsen karibisk ö. Där ska de undersöka ryktena kring de muterade radioaktiva monster som sägs våldta kvinnor som de dödar genom sin radioaktiva sperma.

Efter mötet tar O'Day kontakt med några vänner i hamnen, de ordnar med en båt och snart kan forskningsgruppen ge sig av till ön. Väl där förför O'Day en av de kvinnliga forskarna; en mörk skönhet som han har sex med på stranden. På ön fortsätter forskningsarbetet, men plötsligt hittas en av forskarna dränkt. Oron sprider sig och nu har forskarna bara två val, de måste antingen fly ön eller ta död på monstren.

Man kanske inte förväntar sig högklassig underhållning av en film med titeln Porno Holocaust. Kvalitetsfilm är inget man förknippar den minst sagt ökände regissören Joe D’Amato med. Filmen tog 5 dagar att spela in och antagligen kom den till då han satte ihop några scener i samband med att han spelade in “Erotic Nights of the Living Dead”, den filmen hade samma skådespelare. Med de förutsättningarna kan man knappast förvänta sig något mästerverk.

Skräck i humortappning har vi sett sen tidigare, men skräck och porr är två ingredienser som sällan kombineras, jag upplever inte att de båda filmgenrerna passar ihop så så bra heller.

D’ Amato har i alla fall gjort ett försök till skräckporr, men genrerna flyter inte ihop riktigt utan det blir helt enkelt en tråkig porrfilm med några få dåligt gjorda och illa inklippta skräckscener i slutet av filmen. I början går filmen i långsamt tempo, det tar ett bra tag innan det händer något. Till skillnad från D’Amatos ”Images Of a Convent” med spännande handling och adekvata invävda sexscener så får vi här istället se porrscen på porrscen avlösas av taffligt gjorda monster som dödar på ett föga spektakulärt sätt, så speciellt otäckt blir det aldrig.

Om ni har 112 minuter av absolut dödtid över, så kan jag rekommendera filmen, men tänk på att Porno Holocaust är en väldigt svag skräckporrfilm, vare sig porren eller skräcken imponerar och det gör inte skådespeleriet eller handlingen heller. Möjligen kan man se filmen som någon slags kuriosa eller skolexempel på dålig film. Vissa avsnitt är ändå rätt underhållande i sin tafatta töntighet, inledningen och den musik som spelas där är ett exempel på det. Kanske tilltalar filmen tittare med snedvriden och udda filmsmak, själv ångrar jag ändå inte att jag såg den.

BasseLerghagen 12 har röstat

av BasseLerghagen