Recension av Holy Mountain

År: 1973
21/4 2003
Recenserad av getrick
"
I ask of film what most North Americans ask of psychedelic drugs." - Alejandro Jodorowsky

En Kristus-liknande man vandrar genom ett antal bisarra scenarier fyllda av religiös och politisk symbolik. Han möter till slut en alkemist som introducerar honom för sex stycken mäktiga och rika personer som var och en representerar en planet i vårt solsystem.
Tillsammans ger sig alla åtta, och alkemistens assistent, ut på en resa för att hitta det heliga berget. Väl där skall de ta livet av gudarna som bor där och därmed bli odödliga.

Jag tycker kort och gott att The Holy Mountain är en riktigt, riktigt bra film. Jag har inte sett många andra filmer med samma tyngd och totala dragningskraft som denna.
Med hjälp av fantastiska bilder - groteska, bisarra, vackra, äckliga – humor och ett suggestivt, psykedeliskt och passande soundtrack suger Alejandro Jodorowsky in tittaren i filmen och skapar någon slags bisarr stämning som jag inte har upplevt i film tidigare. Det går verkligen inte att slita sig.

Jag är inte säker på att man kan förstå sig på The Holy Mountain fullt ut, begripa all symbolik och så vidare när man bara har sett den en gång, men det spelar verkligen ingen roll. När det blir för svårt är det bara att luta sig tillbaka och låta sig sköljas med och njuta av bilderna och musiken för det är verkligen vackert. The Holy Mountain är en konstfilm, som också berättar någonting för oss. För budskap har den, förmodligen många fler än jag har lyckats klura ut än så länge.

Skådespelarprestationerna är över lag bra och jag kan egentligen inte hitta någonting att klaga över. Den här typen av filmer tenderar ju ofta att bli ganska sega, men The Holy Mountain klarar sig på grund av stämningen, det vackra fotot och allt skruvat som hela tiden händer. Inte en död minut.
Ett plus också för det suveräna slutet som oavsett vad man tycker om filmen i övrigt är väl värt att vänta på.

Tyvärr verkar det som att det är väldigt svårt att få tag på Alejandro Jodorowskys filmer, men om ni någon gång skulle råka hitta den här filmen tycker jag verkligen att ni skall slå till, för ni lär inte ångra er ifall ni är intresserade av liknande filmer eller tycker om film som någorlunda passar in på min kortfattade beskrivning av The Holy Mountain.

Jag tycker att Alejandro Jodorowsky har lyckats väldigt bra med att uppfylla sina egna krav för film, citerade ovan och jag ser verkligen fram emot att se hans andra filmer.

getrick 17 har röstat

av getrick