Recension av Höstlegender

År: 1994
4/4 2004
Recenserad av cineasten89
D
et är en omtalad film, och en film som förknippar med Brad Pitt, och så Anthony Hopkins. I hela rollistan finns det geniala skådespelare, som Aidan Quinn som äldsta brodern Alfred, Henry Thomas (mest känd som pojken Elliott i E.T.) som yngsta brodern Samuel samt Eric Johnson (spelar Whitney i TV serien Smallville) i en liten biroll som mellersta brodern, tonårige Tristan (Pitts roll som vuxen).

Anthony Hopkins spelar fadern William Ludlow som uppfostrar sina tre söner helt ensam, efter att frun Isabella lämnat dom när barnen var små. William har värderingar och sätter sin familj högt framför allt annat och de tre sönerna är det viktigaste för William.
Alfred är den lugnaste av bröderna, och överbeskyddande, vilket är helt i motsats till vad mellersta brodern Tristan är. Tristan är helt vild, älskar äventyr och älskar hästar, och är tuff, oberäknelig och har långt blont hår som fladdrar när han rider. Men Tristan är ändå ganska beskyddande av sig, speciellt mot sin lillebror Samuel som spelas av Henry Thomas.
En dag kommer Samuel hem med sin fästmö Susannah, spelad av Julia Ormond, och hela tillvaron förändras för alltid.
Både Alfred och Tristan blir förälskade i den vackra kvinnan och även fadern William är förtjust i henne. Plötsligt är bröderna inte bästa vänner längre, de är rivaler...
Och en dag går Samuel ut i kriget, och Alfred och Tristan följer med som överbeskyddande storebrorsor. Men det som följer blir ju gripande för varje minut som går, och finalen är så sorglig men också vacker...

Det är en otrolig fin och välgjord filmatisering som berör, och har geniala skådespelare i huvudrollerna. Men det som verkligen gör att man älskar filmen är Brad Pitts Tristan, som är en sorglig karaktär som i början gav bilden av sig som glad, lycklig, vild och äventyrlig. Men mot slutet förändras hela bilden. I filmen finns ämnen som kärlek, krig, historia och natur, och det är helt vackert naturlig filmad och man visar mycket av hästar i filmen.

Historien om bröderna Ludlow, eller rättare sagt, "Legenden" om dem, är en ovanlig, men också unik och vacker berättelse som berör till fullo och som är oförglömlig.
Filmen har en magnifik historia, är helt spektakulär och gripande. Makalös kan man nog också kalla den. Storslagen, javisst, men episk, nej. Mästerverk? Absolut! Egentligen så tycker jag att Höstlegender är mitt mellan 3 och 4, men jag skulle aldrig drömma om att ge den en trea, så jag ger den en svag fyra, men en mästerverk är den ändå om man räknar med hur spännande berättelsen är, hur bra skådespelarna är och hur välgjord den är. Det är verkligen en film bortom allt...

Regissören Edward Zwick är samme regissör som regisserade nya storfilmen Den siste samurajen med Tom Cruise, men jag tycker att Höstlegender är en bättre film än Den Siste Samurajen, men godkänd är Den Siste Samurajen ändå. Den Siste Samurajen är, precis som Höstlegender, en storslagen film, vilket i och för sig inte är så konstigt.

Höstlegender är verkligen en film värd att ses! Verkligen storslagen!

Väldigt bra, en sevärd film som verkligen är stark!

annihilat0r 6 har röstat
cineasten89 16 har röstat