Recension av Hunden

År: 2003
12/12 2003
Recenserad av weng-weng
F
ilmen bygger på en novell med samma namn av Kerstin Ekman och utspelar sig i ett kargt norrländskt landskap. Det är här som en hundvalp förirrar sig bort från sin husse och sedan blir tvungen att överleva helt ensam. I en lång kamp mot naturens stränga makt, främst kyla och hunger, lever den namnlösa hunden ett arbetsamt liv.
Hur ska den ensam kunna överleva?

Vi följer hunden när den skuttar jämfota genom tjock snö. Det är ett par gulliga bilder när tassarna bryter genom skaren och sjunker ner en bit. Jämfotahoppen saktas ner en aning och lyckas förmedla en viss känsla av kämparglöd från filmens huvudroll till åskådaren.
Men dessa moment är få och kortvariga.
Mest är det ett ständigt jagande efter den stackars hunden med kameran i (imponerande ihärdiga) försök att skapa någon slags känsla av att hunden tänker som en människa.

En oskriven lag för varje filmarbetare, och främst regissör förstås, är att undvika att arbeta med djur och barn. Dessa mycket speciella varelser är svårjobbade, ibland intill omöjlighet och deras nyckfullhet kan erbjuda arbetsdagar långt utöver det vanliga och leda till dödsstöten för varje lovande regikarriär.
Jag tror att det nu är dags att förfina denna lilla regel, i alla fall vad gäller djur. Möjligen ska där stå att om man verkligen verkligen verkligen måste regissera djur så bör man åtminstone inte bara ha ett djur. Filmen borde fyllas ut av något mer.
De stunder då vi återser hundens husse är nämligen allt för få.

Snart blir Hunden en film som känns som det bortklippta bakommaterialet på någons (visserligen mycket proffsigt) hemmafotade naturfilm.
Se hunden springa! Se den vända sig om! Se den stanna upp, eller kanske fortsätta in bakom ett träd! Visst, också jag kan se att det är vackert och naturromantiskt, men det håller inte hur länge som helst, och särskilt inte mot bakgrund av att det också ska förmedla en historia.

Det hemska och onödigt påklistrade förmänskligandet av hunden (varför kan en hund inte bara få vara en hund?) sker genom författaren Ekmans egen uppläsning av text från novellen. Här framträder då ännu klarare filmens problem; att den i bilder inte förmår gestalta den historia den vill.
Klippningen drar största lasset i detta ändå tappra försök. Det klipps kors och tvärs, om än i ett lugnt tempo. Med alla knep tillåtna ska publiken luras att se något som egentligen inte finns och det är nästan så att man får ihop det här och där. Som när hunden möter en räv fast de aldrig är i bild samtidigt.
Men Hunden misslyckas alltför ofta, och scenen med räven störs dessutom av märkliga klaffel i ljuset; kväll blir till dag och tillbaka igen, något som är svårt att inte tänka på med snö runt omkring som en elakt tydlig ljusmätare.

Det finns en andemening någonstans och Ekmans historia handlar egentligen inte just om den här hunden (vilket blir ett litet problem eftersom alla bilder i filmen gör det) utan mer om berättandet som form och händelser som metaforer för livet själv. Detta påminns vi om när hon läser, men glömmer snabbt bort det igen då hon inte är där.
Det är en lång fin naturfilm med vackra bilder från Sverige och mest lavar, mossor, barrträd och frisk luft i bild sedan Kjell Sundvall slaktade renar i Jägarna. Som barnfilm kan den göra ett visst jobb, kanske är det där den har sin målgrupp, men för mig erbjuder den bara en tom transportsträcka mot ett alltför avlägset slut.

weng-weng 2 har röstat

av weng-weng