Recension av Hyresgästen

Ã…r: 1976
15/2 2005
Recenserad av Huevon
E
n polsk man, Mr Trelkovsky, letar efter en lägenhet i Paris. Han får nys om en som nyss ska ha blivit ledig och eftersom det är svårt att hitta lägenheter fjäskar han så gott det går för den märkliga hyresvärden. Han får lägenheten och redan från början får han veta att den förra hyresgästen, en ung kvinna, försökte ta livet av sig genom att kasta sig ut genom fönstret. Portvakten, grannar och hyresvärden visar sig alla vara egendomliga och Trelkovsky får känslan av att de av någon anledning vill honom illa. Minsta buller leder till klagomål och när han hittar en tand i ett hål i väggen börjar det bli ännu skummare. Frågan är bara vad som är faktiska provokationer och vad som är hans egna övertolkningar. Det blir ganska bisarra förvecklingar efter hand…

Filmen är regisserad av Roman Polanski som också spelar huvudrollen. Polanski är lysande och skådespeleriet är överlag ganska bra med ett par undantag, ett är Stella (Isabelle Adjani), väninna till den förra lägenhetsinnehavaren. Hela filmen är ganska långsam, långsammare än de flesta nya filmer i alla fall. Tyvärr blir det ganska segt mot slutet av filmen vilket är synd. Läskigt blir det också, riktigt läskigt.

Jag har en känsla av att det här är den typen av film som man kan få ut ännu mer av när man ser om den.

Huevon 15 har röstat
palmat 10 har röstat