Recension av I Am Legend

År: 2007
31/12 2007
Recenserad av Sulta
F
öreställ dig att varje morgon vakna ensam i en öde storstad, med din hund och skyltdockorna på videobutiken runt hörnet som dina enda vänner. Detta är vad forskaren Robert Neville (Will Smith) upplevt under tre års tid, efter att ett virus infekterat varenda människa på jorden utom han. Och som om inte detta vore nog, har en tiondel förvandlats till blodtörstiga mutanter som kryper fram ur New Yorks underjord när mörkret faller på. I Am Legend handlar om Nevilles kamp för att rädda mänskligheten undan dess totala undergång.

Filmen är baserad på Richard Mathesons bok med samma namn från 1954, och tar sin början år 2012, i ett folktomt New York där vilda djur strövar fritt på gatorna och varenda bil sedan länge står stilla. Tre år tidigare började ett virus, från början avsett att bota cancer, att spridas bland mänskligheten och inom kort hade 90 % dött, 9 % infekterats och bara 1 %, de som var immuna, överlevt. De infekterade degenererades till ett djurlikt stadium, aggressiva och med rabiesliknande symtom, och snabbt inledde de en slakt av de få överlevande på jorden. Robert Neville och hans hund Samantha har dock lyckats undvika detta öde, och arbetar febrilt med att hitta ett botemedel mot viruset, något som tvingar honom att konfronteras med de bestialiska mutanterna.

Will Smith gör en mycket stark gestaltning av jordens sista människa, där han ömsom spelar actionhjälte och ömsom ensam och kärlekstörstande enstöring. Tack vare att rollistan av förklarliga skäl är tämligen tunn har mycket krut kunnat läggas på det visuella i filmen, och då främst miljöerna. Manhattan har sällan varit så vackert som i filmens inledning, när Neville kör runt på solbadande gator med sprucken asfalt, på rådjursjakt. Första halvan av filmen är magnifik, där jag hela tiden känner isoleringen och desperationen hos Neville, vilket Will Smith lyckas frambringa på ett mycket subtilt och samtidigt kraftfullt sätt. Scenen där han förtvivlat försöker få kontakt med skyltdockan i videobutiken är riktigt gripande, och för en sekund får man som tittare känslan av att dockan till sist kommer att väckas till liv och omfamna honom. Vilket naturligtvis inte sker. De enda tvåbenta varelser som rör sig håller till i mörkret, och kommer bara fram på nätterna. Häri ligger tyvärr filmens stora svaghet.

Mutanterna är datoranimerade, och tråkigt nog inte särskilt övertygande eller skrämmande. Mycket i filmen känns futuristiskt och läckert, men dessa monster känns snarare hämtade från en dålig vampyrfilm. Detta är varför I Am Legend tappar rejält under dess andra hälft, då Neville och Samantha tvingas tampas med dessa trasdockeklädda odjur. Från att ha varit en intressant film som brottats med frågor om mänsklighetens sårbarhet och ensamhet á la Cast Away, blir det mot slutet mest en förvisso energifylld men föga fängslande actionrulle. Betyget blir en trea, mycket på grund av att filmen likt Children of Men mot slutet mest lämnar tittaren med ett stort ”Jaha?”. Med mer skyltdockekonversation och mindre mutantdestruktion hade I Am Legend kunnat bli en riktig klassiker.

Rollywood 5 har röstat
magnuswestrin 12 har röstat