Recension av I faderns namn

År: 1993
22/12 2004
Recenserad av muschii
V
erklighetsbaserad film som handlar om Gerry Conlon, en irländsk småtjuv och odåga som lever i Belfast, Nordirland på 70-talet. När han och IRA kommer i luven på varandra bestämmer pappa Giuseppe att han ska att fara till London tills läget har lugnat ner sig. På färjan dit träffar han sin barndomsvän Paul Hill. De slår sig samman och när de kommer fram bosätter de sig för en tid i ett slitet gammalt hus tillsammans med några tidigare bekanta. En kväll när Gerry och Paul är ute och vandrar på Londons gator gör de ett inbrott hos en av traktens prostituerade. Av pengarna de kommer över köper de matchande kläder och andra småsaker.

När Gerry sedan kommer tillbaka till Belfast blir Giuseppe misstänksam och undrar var sonen egentligen fått pengarna ifrån. På natten väcks familjen av att polisen kommer instormande in i deras hus och arresterar Gerry. Han och tre av vännerna, däribland Paul Hill, blir anklagade för att tillhöra IRA:s innersta nätverk och att ha legat bakom ett bombdåd i London som dödat flera personer. Gerry och de andra tre blir alla oskyldigt dömda till livstids fängelse och Giuseppe får 12 år för medhjälp till mord.

Detta är verkligen en hemsk och tragisk film. Man ska dessutom ha i åtanke att detta verkligen har hänt. Det är helt sjukt hur något sådant här faktiskt kan inträffa men i vilket fall som helst inte omöjligt.

Daniel Day-Lewis måste jag först och främst ge en eloge till. Absolut fenomenal insats från hans sida. Jag har förvånansvärt nog inte sett någon av hans andra filmer, vilket jag kanske borde göra efter att ha fått se en sån här uppvisning.

Regissören Jim Sheridan har förutom I faderns namn, jobbat tillsammans med Day-Lewis i filmer som The Boxer och My Left Foot. Håller skådespeleriet och regin samma klass i dessa filmer borde jag definitivt se dem.
I detta projekt skildrar nämligen Sheridan den tragiska berättelsen om Gerry på ett oerhört realitsiskt och övertygande sätt. Man får själv ångest bara att tänka sig in i hans situation och hur asigt det måste vara att bli oskyldigt dömd.

I faderns namn är utan tvivel värd en femma. Detta är faktiskt ett litet mästerverk. Fenomenala skådespelare, välarbetat manus och högklassig regi kan väl inte bli mycket annat än riktigt, riktigt bra.

Jämte 6 har röstat
muschii 32 har röstat