Recension av I hennes majestäts hemliga tjänst

Regissör: Peter R Hunt
År: 1969
6/1 2011
Recenserad av mageek
S
omliga filmer får inte den uppmärksamhet de förtjänar. En del får det ett bra tag senare, en del får det aldrig. I hennes majestäts hemliga tjänst är en sådan film. När den kom ut var "Bond-febern" utbred över världen och ytterst få kunde se en annan huvudrollsinnehavare än Sean Connery. Sean Connery spelade inte James Bond. Sean Connery VAR James Bond. Därför fick aldrig I hennes majestäts hemliga tjänst det bemötande den förtjänade. Det dröjde flera decennier innan den kom att uppskattas, men nu äntligen har i alla fall vi Bondfans insett dess storhet. Den rankas ofta högt bland Bondnördas listor på bästa Bondfilmer, men den breda allmänheten har fortfarande förutfattade meningar om filmen. Men nog om det nu.

Sean Connery tackade nej till att medverka i denna film. Han och producenterna var osams och Connery vägrade att samarbeta med dem än en gång. Dessutom ville Connery göra andra filmer än Bond. Därför gav sig producenterna ut på en jakt efter den nya James Bond. Roger Moore var favorittippad att få rollen, men han hade redan kritat på ett kontrakt för TV-serien Snobbar som jobbar. Även Timothy Dalton fanns med i diskussionerna. Men tillslut fick den orutinerade Australienaren George Lazenby rollen. Hans stora fördelar var actionscenerna, ty han var vältränad och agerade väldigt bra i dessa scener. Många hävdar att Lazenby fick rollen på grund av detta.

De andra rollerna spelas av superba aktörer. I hennes majestäts hemliga tjänst är tillsammans med Agent 007 ser rött och Casino Royale den Bondfilm som innehåller starkast skådespelarinsatser. Diana Rigg, Telly Savalas, Gabriele Ferzetti och Ilse Steppat spelar de andra stora rollerna i denna film.

Producenterna fortsatte filmatisera Flemings litterära verk. Denna gång skulle Flemings kanske bästa bok (i alla fall min favorit tillsammans med Casino Royale) filmatiseras. Filmens regissör Peter Hunt var fast besluten om att I hennes majestäts hemliga tjänst var den allra bästa boken och ville därför ändra så lite som möjligt av bokens intrig. Richard Maibum fick återigen ansvaret att skriva manus (han hade skrivit de andra Bondfilmerna). Maibums manus var klockrent, men Peter Hunt ville att filmen skulle ha ett djup och vara mer filosofisk, så Simon Raven finputsade det.

Filmen handlar om James Bond och Blofelds (Telly Savalas) katt och råtta-lek. Bond jagar Blofeld som slagit sig ned i alperna denna gång, där han försöker erhålla grevetiteln de Bleuchamp. När Bond får nys om detta tar han åt sig rollen som en genealog som ska undersöka huruvida Blofeld är denna greve eller ej. Bond förälskar sig (!) i denna film. Kvinnan heter Tracey (Diana Rigg) och Bond är beredd att ge upp sin karriär och hela sitt liv för henne.

I hennes majestäts hemliga tjänst är den bästa Bondfilmen. Det är också den enda Bondfilmen med ett stort djup och en poetisk touch. Bonds romantik med den självmordsbenägna tösen Tracey är en bitvis vacker, bitvis sorglig men ack så rörande del av denna film. Sällan har jag blivit så berörd av en Bondfilm.

Ohyggligt mycket skit har kastats på George Lazenby genom åren. Jag förstår mig helt ärligt inte på detta. Visst, Sean Connery gjorde rollen jäkligt bra, i alla fall i hans första fyra rullar (det är tydligt att han tröttnade på rollen i Man lever bara två gånger), men faktum är att Lazenby gör rollen bättre. Jag personligen gillar böckerna väldigt mycket. En Bondskådis ska ligga så nära Ian Flemings vision av agent 007 som möjligt. Sean Connery låg relativt nära Flemings skapelse. Moore var inte alls lika lik. Dalton var ganska lik, dock lite för tuff. Brosnan var lite för mycket actionhjälte. Craig har inte elegansen. Närmast Flemings skapelse ligger faktiskt George Lazenby. Han är en fullträff. Han är betydligt tuffare än Sean Connery, vilket jag uppskattar, men han tappat ändå aldrig humorn. George Lazenby gör sig också otroligt bra i actionscenerna, vilket man inte kan säga om till exempel Moore. Det känns så levande när Lazenby fajtas. Jag vill också försvara hans skådespelar-talang. Många brukar rynka på näsan åt Lazenby och säga att han var en dålig aktör. Detta är skitsnack. Om man tittar på den lysande slutscenen visar Lazenby vad han kan. Och det är inte lite det. Kort sagt: han gör rollen bäst av dem alla.

Musiken av John Barry är mästerlig och är Barrys bästa Bondmusik tillsammans med hans tidigare bravader i Agent 007 ser rött. Denna musik gör mycket i filmen och skapar en speciell känsla som inte går att ta på.

Jag ger I hennes majestäts hemliga tjänst högsta betyg. Det är inte bara den bästa Bondfilmen, utan också kanske den bästa actionfilmen någonsin. Den visar upp ett sällan skådat djup, samtidigt som den aldrig blir sliskig. Kort sagt: den har allt. Jag rekommenderar den till samtliga. Om man har tråkigt på en Söndagseftermiddag någon gång, sätt på I Hennes majestäts hemliga tjänst!

mageek 7 har röstat

av mageek
I hennes majestäts hemliga tjänst
The Hurt Locker
Batman Forever