Recension av I huvudet på John Malkovich

År: 1999
21/10 2002
Recenserad av SGAK
S
pike Jonze har producerat musikvideor åt bland andra Madonna, Björk, Beastie Boys och Fatboy Slim, samt var en av grundarna till MTV-programmet Jackass. Han har även gjort filmen Being John Malkovich, som handlar om en misslyckad marionettspelare vid namn Craig Schwartz (John Cusack).
Schwartz bor tillsammans med sin djurälskande flickvän, Lotte (en nästan oigenkännlig Cameron Diaz) i en närmast zooliknande lägenhet. Eftersom hans dockteater inte riktigt väcker den sortens känslor som han önskar, så tvingas han söka jobb i ett kontorshus. Det är här filmen tar en minst sagt surrealistisk vändning.
Inte nog med att den nya arbetsplatsen har sjukligt lågt i tak (som hämtat ur Alice i Underlandet), hans chef är en excentrist snuskgubbe, chefens sekreterare missuppfattar nästan allt man säger till henne och dörren som Kraig hittar bakom ett filskåp leder rakt in i huvudet på skådespelaren John Malkovich (som spelas av Walter Matthau... nej, Malkovich spelar förstås sig själv).
Bokstavligt talat, så tillåts man att se världen ur John Malkovichs ögon under en kort period. Denna fantastiska upptäckt exploateras friskt av både Kraig och hans kontorsförälskelse, Maxine (Catherine Keener), som fattar mindre och mindre tycke för Schwartz (till hans stora förtret). Emellertid, så blir hon dock mer och mer fäst vid... ja, det får ni ta reda på själva.

Vad händer om Malkovich får reda på vad som försiggår inuti hans skalle? Har chefen någon aning om att den mystiska dörren ens existerar? Ja dörren, ja... hur kom den dit? Vad gör den där? Varför? Anar Lotte fuffens på Kraigs kontor?
Nya intriger dyker upp ända in i slutet, vilket gör att koncentrationsnivån ständigt är på topp. Den drömliknande storyn, som hela tiden blir mer och mer komplex (dock aldrig rörig), blandas med verkliga kändisar (som ofta spelar sig själva i statistroller). Helhetsintrycket blir minst sagt storslaget.
Jag tvekade inte en sekund när jag betygsatte denna film. Den är snygg, spännande och rolig, samt bjuder på en hel del vacker och stämningsfull musik. En film. Ett konstverk. En självklar 5:a!

SGAK 20 har röstat

av SGAK