Recension av I, Robot

År: 2004
27/7 2004
Recenserad av connya
F
ilmer om en framtid där robotar finns i våran vardag är ingenting nytt. Men där exempelvis ganska långsamma A.I tar upp samhällsfrågor och en liten robotpojkes evighetslånga resa väljer I, Robot att vara en ganska lättsamm Actionfilm.
Will Smith spelar Del Spooner, en polis som inte alls gillar alla dessa nya robotar som snart ska finnas i varje människas hem. När en forskare inom U.S Robotics dör i vad som liknar ett självmord är Spooner mera kritisk och hans jakt för att bevisa att Robotarna är farligare än någon annan vill tro börjar. Tillsammans med en anställd på företaget vid namn Susan Calvin (Bridget Moynahan) som inte tror på honom men snart inser att en robot är smartare än vad de egentligen borde vara blir detta en spännande resa i en inte alltför avlägsen framtid.

Regissören Alex Proyas som tidigare regisserat bland andra The Crow målar upp en framtid som inte kretsar särskilt mycket kring rättväsemdet, design, politik eller något fördjupande. Därmed blir I, Robot en ganska ytlig historia där Will Smith kan se lagom cool och tuff ut och få kastas in i hetluften lagom ofta.
Samtidigt innebär detta att det aldrig blir tråkigt eller tempo tappas utan histiorien kretsar kring det vi vill att den ska kretsa kring; vapen, biljakter, robotar och explosiner. För att förutom att fastslå vilka tre grundregler robotarna är programmerade med och som Spooner nu misstänker att de kan ha brutit ger man sig aldrig in i några mer djupodlande utlägg om jorden trettio år in i framtiden.

Men det räcker ganska bra. I, Robot är fartfylld och vissa Actionscener är fantastiskt välgjorda. Will Smith gör bra ifrån sig och Bridget Moynahan som jag bara tidigare mindes som otroligt sexig i Coyote Ugly passar bra som en snygg bikaraktär bredvid Will Smith.
Givetvis är allting sådär lättsamt hela vägen; Will Smith slänger ur sig lagom med roliga oneliners, Actionscenerna är explosiva och speciellt en robotjakt i en korridor är otroligt snyggt gjord.

Det är inte särskilt oförutsägbart men ändå helt okej som underhållning och fungerar alldeles utmärkt som en snygg, fartfylld Popcornfilm på kvällen när man bara vill bli underhålld.

Rollywood 2 har röstat
paycheck 13 har röstat