Recension av I samlarens spår

Regissör: Phillip Noyce
År: 1999
Antal visningar (2006)    Forumdiskussion (0)
4/4 2004
Recenserad av FreddyKrueger
I
samlarens spår kunde ha blivit en bra och läskig rysare/thriller, men istället sumpar dom det genom att göra en actionthriller som passar in i mängden med alla andra. Idén är riktigt fräck och kunde ha funkat jättebra, det är synd att vissa filmer med nya idéer sjunker ner i skiten och simmar runt med en massa andra liknande filmer. Filmen är rätt tråkig men man kan se den. Det är verkligen inget speciellt med den och allting är förutsägbart. Den hade funkat om man hade lagt in kanske 2 mord till, en bättre huvudperson och mera läskiga scener.

Filmen handlar om en rad mord. Mördaren lämnar alltid en ledtråd vid mordplatsen och en polis (Angelina Jolie) får ta sig an mördaren. Hon måste hitta mördaren snabbt så att inte flera oskyldiga liv går förlorade. Snart får hon upp ett spår och märker att mördaren bara använder sig av gammaldags mordvapen och ledtrådarna som han alltid lämnar blir snart mycket intressant.

Skådespelarna är rätt bra men jag har aldrig gillat Angelina Jolie och i den här filmen passar hon inte in som huvudpersonen. Miljöerna är helt okej och om de hade använt mera mörka och läskiga ställen i filmen så hade den blivit bättre. Filmningen, vinklarna och klippen är som i vilken annan film som helst. Mördaren i filmen är inte intressant eller en spännande figur i filmen och det förstör lite till i filmen. Han är verkligen ingen Norman Bates om ni förstår. Det enda som gör honom märkvärdig är att han är gammalmodig men det är inte tillräckligt märkvärdigt för mig.

Själv har jag inte läst boken ännu och tänker nog inte göra heller men nästan alla säger att den är bättre än filmen. Hur som helst ville jag bara skriva att The Bone Collector är en film som man kan leva utan att ha sett, den är verkligen inte bäst utan dålig.

cineasten89 5 har röstat
FreddyKrueger 8 har röstat