Recension av I Spit on Your Grave

Regissör: Meir Zarchi
År: 1978
29/9 2006
Recenserad av Priceguy
SPOILER-varning: recensionen avslöjar slutet på filmen*

Detta är en riktigt vidrig film. Den har ingen handling, bara våld. Den har inga karaktärer, bara marionettdockor. Den har ingen mening, ingen sensmoral, ingen filmkonst, inget berättigande, knappt ens ett manus.

Historien - sådan den nu är - är simpel. En kvinna kommer till en by på landet för att skriva en bok. Det är så långt hennes personlighet sträcker sig: hon är författare. Väl där stöter hon på fyra män. Två av dem har distinkta personligheter. En är lindrigt mentalt handikappad och den andre har familj. De andra två är bara män, ingenting annat.

Filmen består av tre delar. Den första varar i tjugo minuter, under vilka ingenting händer. Den andra varar i trettio minuter, under vilka kvinnan blir misshandlad och våldtagen av de fyra männen. Den tredje varar i femtio minuter, under vilka kvinnan hämtar sig och dödar de fyra männen. När hon har dödat den sista rullar eftertexterna utan en enda replik till. Vad finns att säga? Männen är döda och hon har fått sin hämnd. Det är det enda filmen handlar om, i den mån den har en handling.

Jag undrar vad Meir Zarchi, detta opus regissör, tänkte när han finslipade sin film. Han kan inte ha trott att han skapade ett konstverk. Han kan knappast ha väntat sig enorma intäkter; den här typen av film är ingen crowdpleaser. Tyckte han att han sa något viktigt om mänsklighetens villkor? Ville han slå ett slag mot våldtäkt? Tycker han i så fall att han lyckades?

Om I Spit On Your Grave (originaltiteln var den något intressantare Day of the Woman) fungerar på något plan så är det som omedveten självparodi. Karaktärerna verkar ibland veta vilken dum film de befinner sig i. När kvinnan konfronterar en av våldtäktsmännen skyller han på en av de andra, och beskriver denne som "den mörkhårige". Alla fyra har mörkt hår. På något sätt sammanfattar det filmen.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Priceguy 12 har röstat