Recension av Idioterna

År: 1998
20/5 2004
Recenserad av tvoj
I
dioterna handlar om en kvinna som lever ett ganska händelselöst liv. En dag när hon sitter och äter på ett värdshus upptäcker hon en utvecklingsstörd person och hans vårdare. De är en aning svåra att umgås eftersom båda är väldigt högljudda. När sedan vårdaren och den handikappade på ett dramatiskt sätt lämnar restaurangen följer hon med. Hon upptäcker då att personen som var utvecklingsstörd inte alls är det utan hela tiden har spelat. Hon följer med de två till ett kollektiv som består av en skara människor från alla möjliga bakgrunder och samhällsklasser som har en sak gemensamt. De strävar efter att finna sin inre idiot. Detta kan de göra genom att spela utvecklingsstörd på offentliga platser. Hon dras med på gängets udda utflykter och aktiviteter där rollerna som vårdare och idiot ständigt växlar.

Gruppens ledare är trots kollektivets stora ansträngningar inte nöjd. Han vill att medlemmarna skall ta det hela mer allvarligt och gå ett steg vidare. Vara idiot inför deras närmaste och viktigaste personer. Först då kan de hitta den inre idioten. Detta visar sig vara svårt för vissa att klara av..

Jag har sällan skrattat så mycket åt en skandinavisk film som jag gjorde när jag såg idioterna. Filmen börjar väldigt lekfullt och trots att den är väldigt provocerande, då den skämtar om något man inte får skämta om, känns den lätt. Denna känslan är dock inte lika långvarig som man först hade önskat sig då allvaret tillslut griper tag i en.

Filmen är en dogma film och det passar handlingen väldigt bra. Idioterna måste på något sett vara verklig för att den skall gå igenom. Det är först när man sätter händelsen att spela utvecklingsstörd i verkligheten som den blir speciell och skrattretande. För om den hade känns för mycket som en spelfilm hade pinsamheterna och förödmjukelserna inte känns av på samma sätt som den gjorde här. Jag kan samtidigt förstå de som har svårt för denna film. Då handlingen är lite annorlunda och humorn både provocerande och svart, kanske denna film inte är för alla att se. Många förknippar Idioterna med gruppsexscenen. Vissa tror att den lades in för att få uppmärksamhet men jag tycker det bara är trams. Scenen är väldigt kort och enligt mig väl motiverad. Den visar nämligen att medlemmarna är redo att gå väldigt långt för sin övertygelse. Andra kan tycka att den är lite väl grov eftersom det är en riktig sexscen. Fast då måste jag påpeka att detta är en dogma film och för dogma filmer finns en regel att inget som händer i filmen får vara fejkat. Allt måste ske i verkligheten. Jag tycker dock att filmen kommit i skymundan av denna scens stora uppmärksamhet. Vilket är beklagligt då filmen är väldigt bra.

Jag kan rekommendera denna film för alla som är en aning ohämmade och inte är så känsliga för politiskt inkorrekt humor.

tvoj 17 har röstat

av tvoj