Recension av Inception

Ã…r: 2010
31/7 2010
Recenserad av Sarlac
D
om Cobb är en skicklig tjuv med en specialitet: att stjäla människors innersta hemligheter från deras undermedvetna. För att uppnå detta så infiltrerar han sina måls drömmar med hjälp av ett team av olika specialister. Dessa specialister är bland annat en kemist, en arkitekt och en kameleont. Han lever dock under ständig flykt efter ett misslyckat jobb och hem kan han inte återvända då han är efterlyst av polisen. Han får dock ett erbjudande om att börja om på nytt, han måste dock lyckas med något ingen gjort förut: att plantera en idé inne i någons undermedvetna.

Inception är en blandning av Christopher Nolans två främsta filmer: Memento och The Dark Knight. Den har även toppats med en nypa Matrix. varför säger jag detta? Jo för att större delen av filmen utspelar sig i offrets undermedvetna. Med det undermedvetna menar jag offrets drömmar. Det hela är dock väldigt komplext då flera parallella handlingar utspelar sig samtidigt då de i drömmen somnar för att drömma. Sammanlagt blir det fyra scenarion att hålla koll på samtidigt vilket gör att filmen håller ett väldigt rappt tempo.

Filmen kostade 200 miljoner dollar att spela in vilket märks då nästan varje scen är väldigt påkostad och vacker. De dataeffekter som finns är så pass välgjorda att de inte upplevs som just dataeffekter. Om de hade upplevts som det hade filmen tappat greppet om tittaren då grejen med drömmar är att de känns verkliga oftast.

Skådespelarensemblen är väldigt imponerande, allt från unga skådisar så som Leonardo Dicaprio, Ellen Page och Cillian Murphy till gamla rävar som Michael Caine och Tom Berenger. Precis som i The Dark Knight har Nolan en förmåga att samla väldigt många kända ansikten och ge de en roll de oftast inte spelat tidigare.

Hur fungerar filmens handling då? Ja att den är originell kan man lugnt säga, den får en att se på allt lite mer annorlunda. Vad är verkligt? Hur pass mycket påverkas vi av det ikring oss? Vad krävs för att ändra en persons tankesätt? Vad är priset? Det är väldigt individuella frågor och det är det som gör filmen extremt djup.

Jag ska vara ärlig, jag gick in i biosalongen med extremt höga förväntningar då det nästan bara talats gott om filmen. Prisandet över dess originalitet fick mig att tänka på Memento och fick mig att undra om det gick att överträffa det utan att upprepa sig. Det funkade, det var som att se Nolan utvecklas och låna lite från sina tidigare filmer. Han håller intresset uppe från början till slut utan att ta fram några pekpinnar eller plagiera något. Inception står starkt på egna ben och är precis det jag ville att en ny och fräsch sci-fi-rulle skulle vara. Men om man sedan lägger till att man känner att man gärna ser om filmen så vill jag nog lugnt påstå att Nolan rott iland ännu ett mästerverk.

Tim Buckley 15 har röstat
August Dellert 13 har röstat