Betyg idag: 1 145 Besökare idag: 4 069

År: 1989
11/6 2009
Recenserad av BeforeYouDie
D
en hattbeklädda arkeologen med piskan redo, är återigen tillbaka för nya äventyr. Indiana Jones och det sista korståget, som blir den tredje filmen i ordningen, återgår till mallen för den första filmen och även den här gången är det dags att jaga efter kristna reliker i en kamp emot nazister.

Filmen börjar med en snabb tillbakablick, där vi får se varför Indy i sina unga dagar blir rädd för ormar. Men ganska snart är vi tillbaka till actionäventyret med Harrison Ford i sin trygga roll som Indy. Här blir han erbjuden att leta efter den Heliga Graalen, men tackar först nej. När han sedan får reda på att hans pappa, som han inte har träffat på flera år, har försvunnit efter sitt eget letande efter Graalen, väljer han att anta uppdraget, även om det mest är för att hitta sin fader.

Så tillsammans med sin kompanjon Marcus Brody (Denholm Elliott), tar de sig ner till Italien där pappa Henrys spår tar slut. Här träffar de Elsa Schneider (Alison Doody) och på deras jakt efter graalen upptäcker de snart att även nazisterna är efter graalen och nu också dem.

Trots de många likheterna med den första filmen tycker jag att Steven Spielberg och George Lucas gjorde ett bra val, efter den misslyckade uppföljaren De Fördömdas Tempel. De återgår till sakerna som fungerar och det fungerar riktigt bra. Istället för en kvinnlig karaktär att sätta bredvid Indy har de valt att ta med hans pappa Henry Jones, spelad av Sean Connery, och man märker att kemin mellan Connery och Ford verkligen stämmer. Det känns trovärdigt och i många scener snor Connery hela showen från Ford vilket skapar en trevlig omväxling.

Farten är det inte heller något fel på. De olika kniporna Indy hamnar i byter hela tiden ut varandra och det är full fart hela filmen igenom. Men den ger oss ändå lite andrum emellan åt, till exempel när vi får se hur det går för Sallah (John Rhys-Davies) och Marcus.

Det skickliga regisserandet är verkligen på topp och musiken fortsätter att vara signerad John Williams, som skapar ett riktigt bra soundtrack.

Nazisterna, som ännu en gång är Indianas fiender, är dock lite tramsiga och kan kännas mer som komiska inslag än riktiga fiender. Dessutom kan humorn i allmänhet dras lite väl långt när det bara borde vara en seriös actionscen, men bortsett från det finns det inte mycket negativt att delge.

Filmen har ett djup genom Connery/Fords pappa son relation och när de där känslosamma tillfällena väl sker så sköter speciellt Connery det riktigt snyggt. Det är svårt att kunna slå den första Indy filmen Jakten på den Försvunna Skatten, då allt var nytt och spännande, men den här filmen är inte långt ifrån. Ett riktigt bra och fartfyllt äventyr som avslutar trilogin.

BeforeYouDie 1 har röstat

av BeforeYouDie
Avatar
Toy Story 2
Ett småkryps liv
Toy Story
Slumdog Millionaire
Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Indiana Jones och det sista korståget
Jakten på den försvunna skatten
Casablanca
Indiana Jones och de fördömdas tempel

The Unsaid
The Green Inferno