Recension av Ingenmansland

Regissör: Danis Tanovic
År: 2001
1/9 2004
Recenserad av gusobest
Jag är liksom trött på kriget i Jugoslavien. Jag känner mig färdig med det.” Drakens foajé, lördag 26 jan. vad som visar sig vara tio minuter innan insläpp till filmen No man’s land, Ingenmansland. Det är mycket folk i foajén och jag vet inte om mannen som just sagt detta ändå ska se filmen. Dumt i så fall, för den handlar onekligen om kriget i Bosnien. Kriget kommer till och med nära. Eller jag vet inte om jag nånsin känt mig nära ett krig. Jag är helt säker att jag inte vet hur det är, hur det känns, vad det gör med en. Människorna kommer nära. Det är mänskliga människor som går att förstå och ge ett liv. Till och med mannen som bara är en av soldaterna i en av skyttegravarna och är i bild högst en halv minut blir människa. Han blir levande och mänsklig när han utbrister över sin tidning; ”Åh, ett sånt elände i Rwanda!” Det är en varm film full med den humor som klarar det obegripliga och smärtsamma.

Jag ser filmen efter att i tio minuter ha stått instängd i en container som står uppställd utanför biografen. Det är iskallt där inne och vi är några få som står mellan två kravallstaket. I containerns båda ändar visas filmer från kravallerna i Göteborg vid EU-toppmötet. Jag blir inte så berörd som jag trodde att jag skulle bli. Det som kommer tillbaka mest är frustrationen över hur lätt det var för andra människor att ta ifrån mig och alla oss andra som var där vår mänsklighet. Vi hade inget värde, ingen rätt. Vi var i något där andra tog ifrån oss vår mänsklighet och det förändrade också oss. När jag sätter mig i salongen hänger det en tung lukt av bränt kött i luften omkring mig. Någon äter en tjock korv. Det mannen sagt om hur trött han är på kriget i Jugoslavien studsar fortfarande runt i huvudet på mig och det är då jag inser hur lite jag förstår krig. Hur lite jag kan förstå. Hur långt borta det är. Hur främmande. Jag kan på sätt och vis hålla med mannen, jag känner mig också lite trött på krigen i Jugoslavien. Jag är trött för att jag inte förstår dem, jag har aldrig förstått. Ingenmansland hjälper inte. Men den visar att det inte går att förstå, ingen förstår. Förutom medias drivkrafter och oerhörda makt, det oförståeliga i att människor dör och att FN är en samling av makter som bara tjänar sig själva så hjälper inte filmen oss att förstå något. Det är å andra sidan inte så lite. Kanske går det att förstå bakgrunden till kriget men aldrig kriget i sig.

Det är alltid svårt att förmedla hur bra en film egentligen varit. Danis Tanovic tas upp för att tala innan visningen av hans film och han börjar med att tacka Göteborg Filmfestival för det stöd som festivalen ger till bosnisk film genom CineBosnia. Han fortsätter med att säga att han är glad att få vara i Göteborg. ”När jag är på festivaler så vill de alltid att jag ska presentera min film men jag vet aldrig vad jag ska säga. En bra film talar för sig själv.” Ingenmansland säger mycket och jag hoppas att det blir många som kommer höra och lyssna.

No man’s land
Regi: Danis Tanovic
Distr: SF
Datum för premiär inte bestämt 29/1-02.

Stefan Öberg

(tidigare publicerad i Internationalen)

sethgecko 4 har röstat
gusobest 8 har röstat