Recension av Inglourious Basterds

Ã…r: 2009
22/8 2009
Recenserad av AddeColciago
I
nglorious Basterds sätter stämningen direkt med ett långsamt berättat möte mellan en lokal bonde och judejägaren Hans Landa (Christoph Waltz). Bonden har gömt en hel judefamilj i sitt hem och gör allt för att rädda både dem och sin egen familj. Det blir dock inte mer dramatiskt än att de två herrarna sitter vid ett bord, dricker mjölk, röker pipa och pratar skvaller. Just på grund av detta byggs det upp en spänning som innan scenen när sitt klimax förmodligen går att ta på. Tarantino gör på samma sätt flera gånger, bygger upp en stämning egentligen bara med hjälp av sina dialoger och det fungerar faktiskt alldeles utmärkt.

Hur är dialogerna då? Klarar han av att skriva lika skarpa dialoger som förr i tiden? Ja, det tycker jag. Till skillnad från hans tidigare alster utspelar sig handlingen inte längre i USA, utan mitt i det pågående andra världskriget. Därför blir det inte lika mycket fuck, niggah och annat som kännetecknat mr T:s dialogskrivande tidigare. Men han visade redan i Kill Bill vol 2 (2004) att han klarar av att anpassa sig till omständigheterna och så även här.

Tre karaktärer utmärker sig mer andra. Hans Landa är förmodligen den äckligaste skurken jag sett på duken på ett bra tag. Han utstrålar ett enerverande lugn och verkar helt oförmögen att tappa humöret. Ändå är han iskall och verkar alltid ligga ett steg före alla andra. Jag ska inte säga för mycket, men de flesta scener med Landa slutar oftast illa för någon part.

Den andra karaktären som verkligen utmärker sig och som jag blev helt kär i är definitivt Shoshanna (Mélanie Laurent). Hon är en i grund och botten en jude som flytt undan självaste Landa några år tidigare. 1944 går hon istället under en annan identitet och sysselsätter sig med att driva en lokal biografsalong. Tarantino har i alla filmer sedan Jackie Brown (1997) porträtterat en kvinnlig hjälte, och i Inglorious är det Shoshanna som är T.s hjälte. Hon är vacker, modig, stark och egentligen filmens enda rakt igenom sympatiska karaktär.

Nummer tre är självklart Aldo Raine. Tycka vad man vill om Brad Pitt, men det var ett tag sen han medverkade i något annat än riktigt bra filmer. Om man tyckte han var rätt flippad i Burn After Reading (2008) är det ingenting mot rollen som Aldo Raine, den sadisitiska nazistjägaren.

Varje kapitel har sin egna stil, vilket gör att man egentligen aldrig vet vad som kommer hända. Det gör även att filmen inte hamnar i slentrian, utan att allt hela tiden känns både rapp och spännande. Filmens speltid på runt 150 minuter till trots, jag blev ändå rätt förvånad när eftertexterna började rulla. Den hade egentligen kunnat pågå en halvtimme till utan problem.

Våldet då? Jo, det finns med som aldrig förr. Visst har Tarantinos tidigare alster varit rätt våldsamma, speciellt Kill Bill vol 1 (2003), men det är ändå ingenting mot våldet i Inglorious. Vi talar rått, brutalt, naket och rent utav sadistiskt våld. Det enda jag sett som liknar detta är egentligen bara Rambo IV (2008), som dock var lite värre. Svårt att jämföra, men det är samma grafiska våld. Jag klagar inte, även om vissa scener var så starka så att jag faktiskt fick titta bort. Men det är bara fiktion! Det är ingen fara.

Efter att ha skrivit manuset i ungefär femton år har Tarantino äntligen fått filma sitt mästerverk, som han själv kallat det. Han har en poäng, för det här är verkligen Tarantino på topp. Den är sjuk, rå, brutal, rolig, skön och rent utav helt fantastisk. Jag älskar sådana här filmer som vet vad de vill. Filmen visar att i krig kan man inte lita på någon, för alla är smått galna. Brad Pitt säger i filmen: ”This might just be my masterpiece”. Kanske det, Tarantino. Högsta betyg blir det i alla fall.

themovieguru 6 har röstat
frienatic 3 har röstat