Recension av Insidious

År: 2010
17/5 2011
Recenserad av Andy_B
T
rots att "Saw" var en enkel väg att debutera med eftersom chockvärdet var så pass högt så tycker jag regissören James Wan har visat att han inte är ett "one hit wonder". Både "Death Sentence" och nu "Insidious" visar att han kan hantera alla typer av spänning på ett snyggt sätt. Manusförfattare är Leigh Whannell som också skrev Saw.

Om "Death Sentence" var hans försök på hämnddrama av det våldsamma slaget så är "Insidious" Wans version av spökrysaren där "Poltergeist" kanske ligger närmast att ta som exempel på den typen av film. Och det är mycket "Poltergeist" över "Insidious".

Det är förresten lustigt hur spökrysare som denna oftast lyckas slinka undan med en PG13 trots att de kan lämna lika djupa sår på en stackars tonåring som vilken annan "rated R for mature"-film som helst. Även "Poltergeist" fick en PG13 efter många om och men. De är roliga de där amerikanarna!

Det man kan berätta om handlingen utan att förstöra för mycket är att en familj flyttar in i ett hus och märkliga saker börjar snabbt hända. Försök undvika att läsa om handlingen eller se trailern, i sådana här fall kan det vara förödande för filmupplevelsen.

Var med från början och studera gärna den fräcka inledningen noga, Wan smyger även in lite extra smått och gott under filmens gång för de som har ögonen med sig, sådant är skoj!

Wan får till rätt dos av humor som ju även fanns i "Poltergeist" och som kanske hör till. Däremot tycker jag det blir lite för mycket förklarande mot slutet och jag är lite kluven till slutklämmen, den är både opassande och effektiv men som helhet är detta en lyckad spökis!

Bra jobbat Wan, djurskräckis nästa då?

Bezon 4 har röstat
Andy_B 5 har röstat