Recension av Insomnia

År: 2002
17/6 2004
Recenserad av Sgt Malic
A
l Pacino spelar den ärrade Los Angeles-polisen Will Dormer. Tillsammans med sin partner Hap (Martin Donovan) skickas Dormer till en liten fiskby i Alaska för att lösa ett bestialiskt flickmord. Jagade av internutredare hemma i L.A. hoppas de båda poliserna att Alaska-vistelsen ska ge dem några dagars välbehövligt andrum.
Men uppdraget visar sig bli allt annat än lugnt. Dormer gillrar en fälla och när mördaren (Robin Williams) ska gripas, råkar Dormer istället skjuta Hap. För att kunna slutföra mördarjakten gör Dormer allt för att sopa igen spåren efter dödsskottet. Något som visar sig passa mördarens plan perfekt. Alaskas obarmhärtiga midnattsol tär hårt på Dormers nattsömn och han drivs allt längre in i en ond mardröm - i vaket tillstånd...

Insomnia är regisserad av den nya stjärnan Christopher Nolan, som slog igenom med thrillersuccén "Memento". I rollen som kommissare Will Dormer gör Al Pacino en av sina starkaste skådespelarprestationer någonsin. Även Robin Williams imponerar stort som den sluge mördaren Walter Finch.

Nolan gör en högeffektiv symbolisk mästerlig skildring av polisen Will Dormer. Insomnia har alla de förutsättningar jag kräver av en bra thriller. Den bygger på en rutinerad ensemble av trovärdiga skådespelare, en verklighetstrogen och lite suggestiv stämning, och kanske viktigast av allt, en oförutsägbar handling. Om man nu ska vara kritisk och småpetig måste jag gå till angrepp mot klippningen, som delvis känns lite amatörmässig. Många anser den för långsam, men filmens tempo stör mig inte alls. Det mesta är riktigt skickligt gjort.

I alla fall, summan av kardemumman är att Insomnia är en spännande thriller som jag inte tvekar att rekommendera.

billybob 7 har röstat
Sgt Malic 14 har röstat