Recension av Instängd

Regissör: Neil Marshall
År: 2005
2/10 2006
Recenserad av marfil
Instängd” är en skräckfilm som utspelas i ett grottsystem i USA. Sex väninnor bestämmer sig för att utforska grottsystemet och samtidigt bearbeta det trauma de alla har efter en tragisk olycka som drabbade dem ett år tidigare. Väl nere i grottorna blir de instängda utan att kunna komma ut, samtidigt som de börjar ana att de inte är ensamma nere i grottorna.

För det första ska ”Instängd” ha en eloge för att det är ett försök med en ny idé och inte:
a) en nyinspelning av en modern asiatisk skräckfilm, eller
b) en nyinspelning av en klassisk amerikansk 70-talsskräckfilm.

Och filmen börjar också väldigt bra. Olyckan som drabbar huvudpersonerna får ett antal riktigt kusliga efterspel och den psykologiska spänningen i den första tredjedelen är påtaglig. Ruggigt, med några riktigt bra överraskningseffekter.

Så småningom når kvinnorna ner i grottsystemen och en mer konkret spänning uppstår när de ska försöka hitta ut. Det blir klaustrofobiskt och svettigt och den trånga, mörka grottmiljön är verkligen väl iscensatt i filmen.

Tyvärr väljer filmen sedan att i stor utsträckning byta spår. Den psykologiska, spöklika stämningen byts mot en mycket mer handfast skräck, med blodiga slagsmål och panikartade jakter i trånga grottgångar. Fortfarande är det genomgående skickligt gjort, men inte tillnärmelsevis lika ruggigt och otäckt som känslan som etablerades i början av filmen. Man kanske kan säga att filmen byter stämning från ”Exorcisten” till ”Alien” – även om den inte alls kan mäta sig med dessa klassiker.

Ett stort plus får filmen för ensemblen av (för mig) okända skådespelerskor som alla känns trovärdiga och naturliga i sina roller. Dessutom är det fräscht med en film som uteslutande befolkas av kvinnliga huvudpersoner.

Sammanfattningsvis är ”Instängd” en film som inledningsvis lovar runt, men sedan tyvärr levererar ganska tunt, och det blir bara godkänt. Synd, för förutsättningarna fanns för att det skulle kunna ha blivit en riktigt bra rysare.

marfil 23 har röstat

Alien vs. Predator
Alien återuppstår

The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me