Recension av Into the Wild

År: 2007
14/3 2008
Recenserad av Melvin Udall
N
är man i dessa dagar bombarderas med melodifestivalen och sedan får skvallerlöpsedlar i ansiktet om hur deltagarna gör livet svårt för varandra, är det lätt att vilja ge fingret åt alltihop och dra ut i skogen. För en sådär sexton år sedan gjorde en ung man just det, och blev föremål för Jon Krakauers bok Into the Wild. Nu har hans historia också blivit film i regi av Sean Penn.

Den sanna historien om Christopher McCandless och hans uppror mot etablissemanget skulle lätt ha kunnat bli ett saftigt sentimentalt magplask. Istället blir det, i alla fall för min del, en av de mäktigaste filmupplevelserna på senare år. Efter visningen undrade jag hur en film om en uppstudsig tjugo-nånting som går på luffen längs USA:s västkust kunde beröra mig så, och att ett svar stavas nog Sean Penn. Han har velat göra filmen i flera år och det verkligen ingen brist på ambition i resultatet.

Handlingens berättare är Chris syster, genom vars perspektiv vi får viss insikt i skälen till att han bryter upp och lämnar världen han växt upp i. Det blir klart att det inte bara handlar om ett uppbrott från hans sida, utan att det också är hans omgivning som någonstans stött bort honom. Samtidigt är det knappast vem som helst som skulle få för sig att donera alla sina besparingar till välgörenhet och sedan bara knalla iväg för att se vad som händer. "Jag tror att de som avfärdar Chris som en idiot är avundsjuka på hans mod", sa Penn till DN i samband med filmens visning på Stockholms Filmfestival (16/11-07). Och visst, ibland framstår McCandless som en nästan löjligt visionär rebell, men jag tvivlar på att syftet med filmen är att uppmana alla som ser den att slå sönder sina TV-apparater och bygga läger i skogen. För även om det ges en stor känga till det karriärbesatta konsumtionsstyrda samhället, handlar det också om att man måste lyssna inåt och ta itu med sitt eget uppror. McCandless är ett extremt exempel på detta, som visade hur långt man kan vara beredd att gå.

Det ska också nämnas att McCandless historia är en som lämpar sig fantastiskt väl för vita duken. Han färdas genom storslagna miljöer, som Grand Canyon och Alaska, men finner sig också ibland i mer slutna rum än så. Allt detta blir sjukt vackert tillvarataget i Eric Gautiers foto. Musiken, bland annat med originallåtar av Eddie Vedder, spelar här också en roll och speglar tillsammans med bilderna Chris varierande sinnesstämningar.

Slutligen är det bara att lyfta på hatten för skådespelarna, och då främst Emile Hirsch. I huvudrollen är det han som bär upp och för filmen framåt, vilket han klarar av galant och visar att han ska räknas med i framtiden. Hans medspelare, exempelvis Hal Holbrook och Catherine Keener, gör också väldigt starka avtryck.

Det var länge sedan en film hängde sig kvar hos mig på det sätt som Into the Wild gör. Jag kommer att se den flera gånger igen, med vetskapen att det alltid kommer att finnas något nytt att fundera över. Gillar man inte Eddie Vedder eller Vince Vaughn bör man kanske vara vaksam, men annars har man något stort att se här.

Melvin Udall 62 har röstat
CornMan 26 har röstat