Recension av Intolerable Cruelty

Ã…r: 2003
17/5 2004
Recenserad av Matewan
M
iles Massey är en framgångsrik skilsmässoadvokat. Men hans framgångar har gjort honom blasé. Han tycker sej inte ha något mer att uppnå. Jo att måna om sitt yttre, men det räcker liksom inte. En dag får han ett mål där han ska försvara den bevisligen vänstrande Rex Rexroth mot dennes förfördelade och kränkta hustru, Marylin. Nåja. så kränkt är hon ju egentlligen inte eftersom hon gift sej med Rex bara för att komma åt hans icke föraktliga förmögenhet. Men Miles får plötsligt ett nytt intresse; Marylin. Hjärnornas kamp kan ta sin början.

Låter konceptet bekant? Det är det också. Bl.a. Spencer Tracy och Katharine Hepburn spelade med i flera filmer av just den här sorten. Men bröderna Coen vore inte dom dom är om dom gjorde det så enkelt för sej. För den är inte enbart en romantisk komedi. Inte så lite Screwball-komedi har blandats in i receptet. Ovanpå detta några skvättar av bröderna Coens egen ganska bisarra humor. Rör om och låt det hela puttra i drygt en och en halv timme.

Denna gång är Coens ovanligt timida och snälla, men det hör till genren. Att göra en romantisk komedi i samma stil som t.ex. The Big Lebowsi skulle knappast fungera. Jag har en känsla av dom flesta jämför Intolerable Cruelty med brödernas tidigare filmer. Även om man känner igen deras stil och grepp även här, blir det lite orättvist eftersom dom lagt sej vinn om att verkligen göra en kommersiell romantisk komedi. Då vill åtminstone jag bedöma den som just en sådan.

Birollerna är som vanligt hos Coens mycket välbesatta. Att Clooney kan spela komedi visste vi ju sedan O Brother. Men att Zeta-Jones skulle vara så bra kom som en överraskning för åtminstone mej. Fotot är som vanligt av hög klass, regin fläckfri och tempot precis lagom. Men den som vill se en "äkta" romantisk komedi ska kanske akta sej lite. Som jag tidigare påpekade dyker bröderna Coens mer bisarra sida upp emellanåt.

Kort sagt en underhållande film avsedd som förströelse. Som sådan fungerar den utmärkt.

Jovisst, ja. Astmatiker borde ta sej en titt eftersom man får lite goda råd om hur man inte ska hantera vapen vid ett astmaanfall.

paycheck 6 har röstat
ontherocks 2 har röstat