Recension av It's All Gone Pete Tong

År: 2004
8/12 2005
Recenserad av valsinger
Ä
r det något en disc-jockey inte vill förlora så är det hörseln. Men det är precis vad som händer den brittiske stjärn-DJ:n Frankie Wilde när han står på toppen av sin karriär. Ibizas egen klubb-kung blir plötsligt stendöv – något som minst sagt försvårar hans yrkesutövning.

”It’s All Gone Pete Tong” är en fejkdokumentär och svart komedi som berättar historien om den fiktive Wildes tragiska livsöde. Titeln är så kallad ”Cockney Rhyming Slang” för något som gått år skogen (”Gone Wrong”) och alluderar samtidigt på den kände DJ:n Pete Tong, vilken även medverkar i filmen. Den kanadensiske regissören och manusförfattaren Michael Dowse blandar dokumentära stilgrepp, såsom intervjuer med autentiska musikproducenter/DJ:s, med den fiktiva filmens. Resultatet blir någon sorts ”drama-mockumentär” där känslan av realism bara finns med som en liten krydda i en egentligen uppdiktad historia.

Filmens första halva är faktiskt mera sorglig än rolig. Frankie Wilde är en hårdfestande och kokainsnortande superstar, som inom loppet av några veckor helt förlorar greppet om sin publik när han plötsligt inte längre kan höra vad han mixar. Fallet blir hårt, både på det yrkesmässiga och det personliga planet, men väl nere på botten bestämmer sig Frankie för att ta revansch. Här byter också filmen riktning och allt känns plötsligt mycket ljusare.

Brittiske Paul Kaye får i rollen som Frankie Wilde stort utlopp för sina komiska talanger, inte minst genom sin gummiliknande mimik och fysiska humor. Utmärker sig gör också Mike Wilmot som den odräglige managern Max, och ett annat roligt inslag är den märkliga ”kokaingrävlingen”, Frankies egen knarkdemon som ständigt försöker dra ner honom allt djupare i fördärvet.

På samma gång som It’s All Gone Pete Tong kan ses som en satirisk inblick i klubbkulturen på Ibiza så är filmen också en revanschsaga med tragikomiska undertoner. Det är ingen gapflabbs-film, men många scener är småroliga i sin absurditet. Det är inte heller någon renodlad musikfilm, men samtidigt innehåller den mycket house/techno och roliga referenser till det kommersiella maskineriet bakom modern dansmusik. Se den gärna om du har ett intresse för klubb- eller populärkultur i största allmänhet. Men vänta dig inte alltför mycket.

valsinger 12 har röstat

av valsinger