Recension av Jackie Brown

År: 1997
15/9 2002
Recenserad av ea1234
J
ackie Brown (Pam Grier) är en flygvärdinna på ett lågprisbolag vilket flyger mellan Mexiko och USA, men detta arbete är bara en täckmantel för att kunna hjälpa den ökände gangstern Ordell (Samuel L Jackson) med att smuggla pengar över gränsen. Men när hon går över gränsen blir hon tagen av två poliser som mot att hon hjälper dem att sätta dit hennes arbetsgivare (Jackson) ska de se till att hon slipper straff. Det ska ske med hjälp av en pengasmuggling i storformat.

I rollen som Ordells kumpan Louis ser vi Robert de Niro (i mitt tycke tidernas allra bästa skådespelare). Vi ser även Chris Tucker (Rush Hour) skymta förbi som Ordells underhuggare Beaumont.

Quentin Tarantino är en av de intressantaste regisörerna i Hollywood och har med storfilmer som Pulp Fiction och De Hänsynslösa slagit sig in i folks hjärtan med sin cyniska bild av människan och sin otroliga talang på att bryta kronologin och och visa hur det som händer nu kan vara förspelet till något som händer långt senare.

Men i filmen Jackie Brown får vi inte se prov på dessa geniala drag som endast Tarantino klarar av. Utan Jackie Brown blir trots allt bara en film i mängden vi har sett det mesta förut och vi bjuds inte på något unikt som vi såg i hans tidigare filmer. Skådespeleriet är dock bra av alla men de klarar inte av att lyfta filmen när mycket saknas som gjorde hans tidigare filmen så populära.

Men ni kommer inte bli besvikna om era förväntningar inte är lika skyhöga som mina var på den efter Pulp Fiction.

ea1234 25 har röstat

av ea1234