Recension av Jag vet vad du gjorde förra sommaren

Regissör: Jim Gillespie
Ã…r: 1997
18/4 2004
Recenserad av mampyra
D
en här filmen utspelar sig under ett par års tid och handlingen tar sin början under en sommar. Fyra bra vänner, (Love Hewitt, Prinze Jr, Gellar, Philippe) firar fjärde Juli, Självständighetsdagen i Amerika med fest. De åker på kvällen till stranden för att mysa och umgås. På vägen därifrån händer en hemsk bilolycka. Kvällen som börjat bra slutar i tragedi när de kör på en man på vägen. Efter många om och men beslutar de sig för att slänga den döda kroppen i havet, men är mannen verkligen död? Ett år senare får en av dem ett brev med texten "Jag vet vad du gjorde förra sommaren". Vem är det som vet. Och VAD vet någon...
Snart inser ungdomarna att de är förföljda av någon som vet precis vad de gjorde förra året, men frågan är; kommer de att klara sig undan med livet i behåll?

"Jag vet vad du gjorde förra sommaren" är knappast en film man kommer minnas efter man sett den. Det vill säga, OM man ens orkar se klart den. Oerhört fåniga intriger och ett rent ut sagt töntigt manus får den här 'skräckfilmen' att framstå som en totalt onödig film för filmvärlden.

Jennifer Love Hewitt som spelar den flitige skoleleven, är den ende av de fyra avgörande rollerna i filmen som spelar sin karaktär riktigt klent. Och för att tagga med ännu mer kritik, går det att spela tillräckligt trovärdigt till ett manus där mördaren är iklädd fiskerock och beväpnad med krok? Sara Michelle Gellar som de flesta av oss säkerligen känner igen från Buffy och vampyrerna klarar till och med sin roll bättre, som den söta, festglada pinglan. Freddy Prinze Jr och Ryan Philippe? Där finns inget att tillägga.

Det finns inget utmärkande i den här filmen och varför en uppföljare överhuvudtaget gjordes får man svar på först efter att ha sett ettan. Skrik, blod, mördare, förutsägbart slut är ingredienserna och så toppar man med lite Anne Heche. Så gör man en riktigt dålig kopia på Scream, för man kommer inte ifrån att det är samma tema på de båda, även om den sistnämnda håller betydligt högre klass.

Slutsummering blir att filmens regissör Jim Gillespie borde greppa ett fast tag om sig själv, bunkra med lite mästerliga skräckfilmer och se hur riktigt skrämmande filmer ska regisseras. För de "brutala" morden var allt annat än rysliga. Hallå Jim? Vi vill ha mer blod!

Betyg: 2 / 5. Tvåan endast för själva idén som faktiskt kunde ha blivit något.

mampyra 4 har röstat

av mampyra
Jag vet vad du gjorde förra sommaren
28 dagar senare
Shanghai Noon