Recension av Jägarna 2

Ã…r: 2011
5/9 2011
Recenserad av Andy_B
N
jeee, den här gubben går jag inte på Sundvall!

Du ber oss svälja lite för många saker lite för lätt när du låter oss återbesöka Eriks hemtrakter någonstans i Norrbotten.

Erik blir lite för lätt den som måste ta tag i det nya fallet trots hans historia i bygden. Lite för lätt råkar polischefen i Norrbotten missa att Erik i självaste verket är besläktad med den högt ansedda lokalpolisen Torsten, styvfar till Leifs (Eriks döda bror, och ”ondingen” i Jägarna) son Peter.

En ung kvinna är spårlöst försvunnen och man har hittat blod men ingen kropp. Man hittar ganska snabbt fingeravtryck som leder polisen till några alkoholiserade finnar (bröderna Jari och Esa) som bor i ett smutsigt hus i trakten. Dessa har sedan länge något otalt med polisen så det känns som man är på rätt spår…eller?

Lite för lätt och lite för snabbt förstår man också vad som är i görningen och därför blir sista halvtimmen en enda tråkig utdragen väntan som om Sundvall fått betalt i antal minuter filmen är lång.

Lite för lätt försvinner Stormares icke trovärdiga norrländska då och då vilket minskar trovärdigheten än mer. Förresten, pratade någon i filmen riktig norrländska? Lite för lätt råkar just Eriks släkt ut för ännu mer hemskheter. Lite för lätt råkar vissa personer vara vid rätt plats vid fel tillfälle och tvärtom. Lite för lätt råkar vissa personers minnesluckor plötsligt fyllas. Lite för lätt hittas plötsligt filmens starkaste bevisföremål på ett alldeles för lätt förbisett ställe. Lite för lätt har Sundvall fått pengar för det här projektet som psykologiskt spelar på EXAKT samma strängar som första filmen.

Därför blir det också lite för lätt för mig att ge filmen en mycket svag 2:a.

jghopkins 1 har röstat
Andy_B 23 har röstat