Recension av Jakten

Ã…r: 2012
9/6 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag har sett en och annan dansk film nu och danskarna är faktiskt väldigt duktiga på att göra allvarliga filmer. Faktum är att "Jakten" från 2012 är en av de absolut bästa danska filmerna som någonsin gjorts, åtminstone i min mening. Den blev Oscarsnominerad i kategorin "Bästa utländska film" men vann tyvärr inte - men däremot har den tilldelats hela 36 andra priser och det är ju inte så dåligt.

Handlingen kretsar kring Lucas (Mads Mikkelsen i sin hittills bästa roll) som precis gått igenom en skilsmässa och en vårdnadstvist, så han har haft det lite jobbigt ett tag. Men nu verkar det som att allt håller på att vända - han arbetar på ett dagis, han har träffat en kvinna och förhållandet till hans son är under förbättring. På fritiden tycker Lucas om att jaga tillsammans med sina vänner.

Lucas är allmänt omtyckt och respekterad men det kommer snart att ändras när ett av barnen på dagiset där han arbetar anklagar Lucas för något han inte gjort. Det finns inga bevis för anklagelsen men ändå sprider sig ryktet som en löpeld och det kommer att förändra Lucas liv.

Filmen är både spännande och gripande och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt då Mikkelsen. Filmen är regisserad av Thomas Vinterberg som även ligger bakom succén "Festen" från 1998 (som jag tyvärr inte sett nu i skrivande stund men jag kanske ser även den en vacker dag).

I "Jakten" förekommer en scen som utspelar sig i en kyrka. Denna scen utspelar sig på julafton och är inspelad i en verklig kyrka - Høje-Tåstrups kyrka som ligger väster om Köpenhamn.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen