Recension av Jakten på Röd Oktober

Ã…r: 1990
11/3 2004
Recenserad av -Johanna-
J
akten på Röd Oktober är en spännande film där man verkligen har lyckats pricka rätt bland skådespelare!
Ena huvudrollen, en CIA-analytiker spelas av Alec Baldwin, en skicklig skådespelare som oftast syns i humoristiska filmer. Den här gången presterar han något helt annorlunda som han klarar galant!
Sean Connery innehar den andra huvudrollen som sovjetisk u-båtskapten. Han spelar som valigt lika säkert och ger rollen en mycket personlig karaktär genom sin alltid lika starka utstrålning.
Fina detaljer har dessutom gjort filmen ännu bättre, sovjetisk sång och musik, växlandet mellan de ryska och amerikanska språken bl.a.
Filmen handlar om Marko Ramius (Sean Connery) som är kapten på Sovjets nya super u-båt. Det är en u-båt som ingen har sett maken till innan, den går ljudlöst! Ett perfekt vapen för att kunna spionera och kriga utan att bli påkommen, men Ramius har andra planer.
När u-båten ger sig av från Sovjetunionen och ut på havet, berättar Ramius att de ska överlämna u-båten till USA och sedan fly dit. Detta har han också berättat i ett brev till sin chef. När chefen läser detta blir han vansinnig och sätter högsta beredskap för att få tag i och utplåna u-båten och hela manskapet.
USA ser att hela den ryska u-båtsflottan är ute till havs och de börjar ana oro. De kontaktar Sovjetunionen och får veta att det bara är en vanlig övning. Efter försök att spåra och få tag på Röd Oktober utan några resultat vänder de sig till USA. De ljuger och berättar att det finns en galen kapten ombord som tänker bomba USA och de behöver hjälp för att stoppa honom. USA tror på Sovjet och hjälper dem i sin jakt på Ramius, men CIA-analytikern Jack Ryan (Alec Baldwin) har en annan uppfattning om Ramius intentioner. Problemet är bara att han endast har några timmar på sig att bevisa det. Det blir en kamp mot klockan…
Filmen är toppen och alla Sean Connery fans borde verkligen se den för han har verkligen lyckats i den!
Själv älskar jag den, det är en film som man kan se om och om igen utan att tröttna.

-Johanna- 16 har röstat

av -Johanna-