Recension av Järn 3:an

År: 2004
11/10 2005
Recenserad av krufo
E
n ung man kör runt med sin motorcykel och sätter upp reklamblad på folks dörrar på förmiddagen. Till kvällen återvänder han till samma bostadsområde och går samma rutt ännu en gång. När han kommer till en dörr där hans reklamblad sitter kvar dyrkar han upp den. Därefter bor han i huset eller lägenheten så länge ägarna är borta, äter deras mat, använder deras kläder. Innan de kommer tillbaka har han försvunnit utan att ha stulit något. Istället drar han upp klockor, tvättar och lagar en och annan stereo.

Den unge mannen heter Tae-suk och är en av de två huvudpersonerna i Kim Ki-duks sällsamma drama Järntrean. Den andra är Sun-hwa, en kvinna vars hem blivit ett fängelse på grund av hennes våldsamme man. Allting förändras den natten Tae-suk bryter sig in i deras hus. Med Sun-hwas mans golfklubba, en järntrea, och några välplacerade bollar slår Tae-suk den rasande mannen medvetslös innan han drar vidare, fast nu är han inte längre ensam. Utan ett ord sätter sig Sun-hwa bak på motorcykeln och nästa dag sätter de upp reklamblad tillsammans. Deras stumma partnerskap fortlever och de kommer för varje dag närmare varandra. För varje ny lägenhet kliver de in i en ny roll som par, fortfarande utan att säga ett ord till varandra.

Att kalla Järntreans story för egensinnig är en underdrift. Här finns förutom spänningen i deras halvt olagliga liv ett stort antal drömlika symboler som öppnar för olika tolkningar och många återbesök. Långsamt slingrar sig berättelsen framåt medan man som tittare sugs allt djupare in i den samhällsfrånvända tillvaro paret lever i. Det ständiga flyttandet är så mycket mer än bara spänningen och tjusningen hos det förbjudna; det finns inget voyeuristiskt i sättet på vilket de handskas med främlingars hem. Tae-suk och Sun-hwa är två vilsna själar som av olika anledningar förlorat tron på att själva kunna skapa och upprätthålla klassiska fasta punkter i tillvaron som familj och hem. Genom att ständigt byta ut miljön och utnyttja andras hemtama sovrum och kök återfår de tillsammans den trygghet som finns i ett hem, att våga sluta ögonen och sova.

Järntrean är visuellt den vackraste filmen jag sett på mycket länge. Fotot är väl avvägt och man rör sig som betraktare lika lätt på foten runt de tillfälliga hemmen som Tae-suk och Sun-hwa. Kameran gör inga hastiga rörelser och scener tillåts ta sin tid, trots bristen på dialog. Bägge huvudrollsinnehavarna gör mycket gripande prestationer. Hyun-kyoon Lee, som spelar Tae-suk, har samma starka androgyna utstrålning som en ung Johnny Depp. Svårare är det dock för vissa av birollskådespelarna som för det mesta gestaltar karikatyrer av vissa typer i samhället Tae-suk och Sun-hwa lämnat bakom sig. Det är dock av mindre betydelse och egentligen ingen brist i sig eftersom kontrasten mellan kärleksparet och resten av världen blir desto större. De har passerat in i en parallell verklighet där ord blivit överflödiga, där andra människor försvunnit och alla hus står tomma, en verklighet som är 88 minuters ren njutning i biomörkret, en verklighet som jag ser fram emot att återvända till många gånger framöver.

Greenleaf 12 har röstat
krufo 21 har röstat