Recension av Jedins återkomst

År: 1983
26/3 2009
Recenserad av BeforeYouDie
N
är vi återigen förtrollar oss bort i George Lucas universum befinner vi oss i Jabba the Hutts slott där Han Solo fortfarande är nedfryst från förra filmen. Efter en spännande räddningsoperation med både sandmoster och Rancormonster hittar vi våra hjältar återigen på spridda platser för en stund. Luke återvänder till Dagobah för att avsluta sin jediträning, medan de andra planerar rebellernas nästa drag. De möts dock snart upp igen för att resa till skogsmånen Endor där uppdraget är att förstöra sköldgeneratorn till rymdimperiets nyuppbyggda dödsstjärna.

Den här gången har stafettpinnen skickats vidare till Richard Marquand för att regissera denna film. Och jämfört med ”Rymdimperiet slår tillbaka” är detta en mycket ljusare och lättsammare film. Speciellt då de valt att föra kriget till gulliga nallebjörnar på Endor. Många kritiserar dock detta inslag och menar att filmen är väldigt barnslig men min egen uppfattning är att det funkar väldigt bra. Man behöver lite lättsammare moment efter en sådan mörk film som den förra var. Dessutom är det ett viktigt inslag att visa att alla är straffade av imperiets ondska och inte bara de militära planeterna.

Vad beträffar action och spänning så är både räddningsuppdraget i början av filmen, speed racer-delen i mitten och kriget på Endor riktigt spännande, för att inte tala om att Luke Skywalker äntligen får möta Darth Wader och kejsaren för den slutgiltiga uppgörelsen.

I mitt tycke är detta helt klart den bästa av Star Wars-filmerna, och oavsett ifall man ser sagan som en trilogi eller en serie på sex filmer så är detta en alldeles perfekt avslutning på det hela. Alla trådar binds ihop på ett bra sätt och äntligen har alla karaktärer så mycket kött på benen att de kan vara lite tuffa, speciellt Luke har behövt växa upp från de tidigare filmerna.

Vad beträffar nyutgåvorna med ”förbättrade” effekter så är detta den film jag tycker att du absolut borde se utan dem. Om du kan, hitta originalversionen för här har de verkligen inte gjorts bra. I Jabbas slott har ett redan ganska töntigt musiknummer helt gjort om med nya färggranna monster, och ett poppigare musikval, som bara är ännu töntigare. Ökenmonstret har fått sig en mun… eller näbb rättare sagt, som jag inte alls förstår vad den gör där. Och slutscenen har fått lite nya vybilder, som ska koppla ihop de andra planeterna, men de känns inte som att de riktigt passar in.

Filmen som ensam kan vara svår att se, då den inte har någon riktig början, men som en enhet med de andra filmerna är den fruktansvärt bra och tillsammans skapar de en av filmhistoriens bästa filmsagor någonsin.

BeforeYouDie 3 har röstat

Ett småkryps liv
Toy Story
Slumdog Millionaire
Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Indiana Jones och det sista korståget
Jakten på den försvunna skatten
Casablanca
Indiana Jones och de fördömdas tempel

The Unsaid
The Green Inferno