Recension av JFK

År: 1991
19/12 2004
Recenserad av Kontrisen
I
nget fascinerar oss människor mer än kändisars död, speciellt om deras liv tog slut av att någon tog den personens liv, och riktigt speciellt blir det om mordet aldrig löses. Så är fallet den dagen i november 1963 i Dallas då John Fitzgerald Kennedy blev skjuten. Var det en krypskytt som fyllde den katolska demokratiska presidenten med bly, kanske var det maffian eller kubaner. Det är många som fortfarande undrar vem kan ha gjort det. Oliver Stone tror sig ha en teori baserad på två böcker.

New Orleans distriktsåklagare Jim Garrison skrev boken ”On the Trail of the Assassins” som baserar sig på hans tid då han engagerade sig i fallet Kennedy. Filmen är också baserad på boken ”Crossfire: The Plot that Killed Kennedy” av Jim Marris. Den boken tar upp att det var möjligen att allt var en stor konspiration.

Filmen börjar minuterna efter president Kennedy blir skjuten, då Jim Garrison får veta av en kompanjon att presidenten blivit skjuten. Samma dag tar han in ett vittne som nämnts flera gånger vid ett förhör, detta vittne förnekar all kännedom. Garrison och hans kompanjoner i åklagarkontoret i New Orleans inser att nåt är skumt med mordet. Men de fortsätter sina vanliga liv.

Tre år senare får Garrison chansen att läsa Warrenrapporten som drar slutsatsen att den anhållne kommunisten och f.d. Sovjetmedborgaren Lee Harvey Oswald var skyldig till mordet och utförde dådet själv.

Men Jim vet att mer finns bakom mordet än en ensam skytt. När han väl besöker gamla vittnen som berättat till Warrenkomissionen om dagen i Dallas så märker han att saker inte är så fullt rätt i staten, precis som Hamlet tycker han att nåt är lurt i staten. Med sina kompanjoner letar de upp vartenda vittne som kan vilja vittna om att mordet inte var en ensam mans dåd. Deras stjärnvittne är en f.d. Agent för CIA vid namn David Ferrie. Han vet att hans liv är i fara om han berättar nåt. Mäktiga krafter kan vara bakom Kennedys död. Samtidigt berättar en överste om vad som egentligen hände. Kan detta vara sant?

Att förklara handlingen i JFK kan bete sig att vara en svår sak. Många karaktärer kommer och går. Varenda karaktär säger nåt som får oss att inse att mordet INTE begicks av Lee Harvey Oswald. Han var bara en syndabock precis som han påstod i TV innan han blev skjuten (Av en mafioso vid namn Jack Ruby). Det är kanske som X säger att armén och underrättelsetjänsten i maskopi med exilkubaner och högerextremister mördade Kennedy pga. att han inte ville invadera Kuba igen. Men mest av allt för att han inte ville ha kriget i Vietnam. Något som är viktigt för USA av flera skäl. Vi vet att kommunism är inget de gillar, och krigsindustrin är en viktig faktor i Västvärldens rikaste land. Kriget i Vietnam betydde besegra kommunismen och att tjäna pengar på kriget genom att tillverka vapen och helikoptrar man använde i kriget. Utan krig inga inkomster till vapenindustrin. Det kan vara ett långsökande svar om vad som skedde, men det är inte omöjligt.

Om storyn är riktigt bra så vänta bara tills ni ser regin av Oliver Stone, känd för att göra filmer om ämnen som inte många tar upp i det kommersiella Hollywood. På sitt speciella sätt att regissera gör han en faktafylld historia till ett cineastiskt mästerverk. Vartenda klipp och kamerarörelse är imponerande. Det finns en dokumentärkänsla, samtidigt som det är en thriller där man vill bara veta vem mördaren är. I den här filmen får du dock inte veta vem som är mördaren. Stone gör det så skickligt att jag tror att hans teori baserad på böckerna kan vara ganska sann.

Utöver regin så har denna film 90-talets bästa skådespelarensemble. Vad sägs om utmärkta småroller av John Candy, Kevin Bacon, Wayne Knight (Newman i Seinfeld) och en utmärkt Gary Oldman som spelar Oswald. En av de bättre rollerna fick dock Joe Pesci spela. Det är han som får gestalta David Ferrie, den tokige homosexuelle kedjerökaren som vet för mycket. Detta är tillsammans med hans roll i Scorseses ”Maffiabröder” något av de bättre han presterat. Kevin Costner gör ett bra jobb som Garrison och Tommy Lee Jones som oftast inte är så bra gör ett utmärkt porträtt av Clay Shaw, mannen som Garrison anklagade att ha ett finger med i spelet.

Det är en utmärkt film att visa på historien där man får veta att den sanningen staten ger ut kanske inte är sant. Det är en bra insikt om hur smutsigt och dubbelmoralisk politik är, och det är inte alls förvånande att jag anser att filmen är en av de bättre som gjorts. Det är en film som är svår att glömma på alla plan. Den får inte ignoreras

Kontrisen 16 har röstat

av Kontrisen