Recension av Johan Falk - Lockdown

Ã…r: 2015
16/8 2015
Recenserad av Martin_Sj
J
ohan Falk; Lockdown brister lite i logiken men levererar hög spänning

Johan Falk: Lockdown är den 19:e och näst sista filmen om Johan Falk. Filmen är som bäst de första dryga 40 minuterna. Efter det tappar filmen lite i trovärdighet och logiken bakom vissa karaktärers agerande är också svår att förstå. Jag köper det inte rakt av, men finner det inte helt osannolikt trots allt. Däremot fortsätter spänning att vara på topp rakt igenom hela filmen. Filmen har också en del riktigt effektiva och intressanta vändningar.

Vid det här laget har teamet bakom Johan Falk jobbat så pass länge att det märks hur effektiv arbetet varit på alla plan. Estetiken har blivit bättre sedan första blocket med Falk-filmer. Nu ser det ut som film och inte ganska billig video. Richard Holm är lite av en mästare på att skapa spänning och action. Tyvärr lyckas han sämre med att ge karaktärerna känslor. Sorgen, rädslan och ilskan finns där men jag skulle velat se mer av den. Filmen hade dessutom kunnat vara något längre och någon cliffhanger som får oss att vilja se nästa film direkt fick vi inte heller.

På det stora hela är det här en välgjord och mycket underhållande film. Den brister lite i logiken, men levererar trots det hög spänning. Dörren ligger öppen för en storartad avslutning.

Betyget blir en svag 4:a av 5.

Martin_Sj 0 har röstat

av Martin_Sj