Recension av Johnny Mnemonic

Regissör: Robert Longo
År: 1995
Antal visningar (2062)    Forumdiskussion (0)
14/3 2003
Recenserad av CyberShrimp
D
en här filmen utspelar sig i en väldigt snar och dyster framtid. En ny sjukdom NAS (Nerve Attenuation Syndrome), håller sakta men säkert på att ta död på mänskligeten och inget läkemedelsföretag har funnit lösningen på dess gåta.

Data-kuriren Johnny vaknar upp på ett hotellrum. Han har en 80 gigabytes hårddisk inopererad i sin skalle. Den är kamoflerad som ett dyslexi-implantat så att han snabbt och säkert kan transportera hemliga data utan att dra till sig någon större uppmärksamhet. Problemet är bara det att när han lät operera in den, så fick han offra en del av sitt långtidsminne dvs sin barndom. För att få tillbaka de minnena så behöver Johnny pengar till en operation och för att få ihop de pengarna så transporterar han data mellan diverse skumma individer.

Plötsligt ringer hans chef Ralfi upp honom och ger honom hans största uppdrag någonsin. Lönen för detta uppdrag kommer att täcka operationskostnaderna så att Johnny kan sluta, så självklart går han med på det. Ralfi påminner Johnny om att det är stora mängder data och säger åt honom att skaffa en minnesdubblerare (så att han kan lagra 160 gigabyte istället för bara 80). Johnny gör det och beger sig till platsen för att hämta upp datat.

När han väl kommer dit så möts han av ett gäng nervösa forskare. De ger honom skivan och han börjar ladda ner allt till sin hårddisk i hjärnan. Ett allvarligt problem uppstår. Materialet på skivan är på 320 gigabyte, det dubbla av vad Johnnys hårddisk klarar av. Johnny måste nu snabbt ta sig till leverantören och få ut det ur skallen innan han drabbas av ett synapsläckage och dör. Plötsligt stormar ett gäng beväpnade busar in. Johnny har tur och lyckas fly. Efter det så hamnar han i ytterliggare ett bakhåll. Ralfi har tipsat bovarna och de vill bokstavligen talat ha Johnnys huvud serverat på ett silverfat.I sista sekunden blir han räddad av den frilansande livvakten Jane.

Johnny anställer Jane för att hjälpa honom med att ta reda på vad det är han lagrar i sin skalle och få ut det innan det tar död på honom. Lyckligtvis så har Jane en hel del viktiga kontakter...

Johnny Mnemonic bygger på en novell av författaren William Gibson, mannen bakom den kultförklarade Neuromancer-triologin. Filmen är inte enbart intressant på grund av dess otroligt spännande story, men även valet av skådespelare är bra. Sångaren Henry Rollins (från bl.a banden "Black Flag" och "Rollins Band") spelar läkaren Spider, Dolph Lundgren spelar den tokiga och mordiska Preacher och Takeshi Kitano som Yakuza-bossen Takahashi. Huvudrollsinnehavarna Keanu Reeves och Dina Meyer, gör ett riktigt bra jobb. Detta är en av mina favorit- rullar inom science-fiction genren!

Rollywood 0 har röstat
CyberShrimp 15 har röstat