Recension av Jorden runt på 80 dagar

År: 2004
27/1 2005
Recenserad av cineasten89
N
är man har med en remake att göra, och dessutom en sådan modern version, lyckas det sällan att göra filmen lika charmig.

Och när det dessutom är Jackie Chan och Arnold Schwarzenegger som medverkar, blir man lite konfunderad och undrar vad det ska bli av filmen. Och ens rädsla blir besannad. Det är de som sätter ned betyget, men också de överdrivna moderna grejerna som inte fanns med i varken boken eller i 1950-talsversionen med David Niven, ja, då blir man besviken.

Men visst, det finns underhållande och roliga stunder som man kan le snett åt, men inte mer än så, vilket är en enorm skillnad mot när jag såg filmen med David Niven, då jag skrattade en hel del.
Beror nog på vilken handling filmen har, tekniska grejer och om skådisarna stämmer överens med karaktärerna. Det gjorde Jackie Chan förresten inte, inte som Passepartout alltså. Om man skulle jämföra denna film med boken, så finns det mer olikheter än det fanns i 1950-talsversionen.

Men iallafall, det börjar med att vetenskapsmannen Phileas Fogg uppfinner en grej, och samtidigt rymmer Passepartout från polisen för att stjäla en grej som stals från hans hemby i Kina. Han råkar hamna i Foggs trädgård precis då Fogg sparkar sin förre betjänt. Då anställer han Passepartout, av en slump, efter ett experiment som Passepartout tvingas vara med om för att kunna undgå polisen. Då slår Fogg vad med de andra i vetenskapssällskapet att han kan resa Jorden runt på 80 dagar. Han tar Passepartout med sig, och påbörjar resan. Men det blir svårare än vad han trott, nu när han har en korkad kille från Scotland Yard som är på jakt efter honom, för att han misstänker honom för att ha stulit grejen.

Trots kung fu-grejerna, grejen Passepartout stal, den korkade Scotland Yard-polisen och annorlunda resor, så är det ingen bra film.

Skulle vilja ge den en etta, men samtidigt är den värd lite bättre än så, delvis för bröderna Wilsons inhopp som bröderna Wright. Den bästa ljuspunkten i hela filmen. Och så scenen i Frihetsgudinnan. Rätt grymt. Och Arnies inhopp i filmen gjorde smått susen, men han var så korkad att man nästan undrade vad han gjorde där.

Till och med Pierce Brosnan-filmen under 80-talet var bättre än denna. Men det finns ett passande uttryck: smaken är som baken.

friendofp 5 har röstat
cineasten89 10 har röstat