Recension av Josef - Drömmarnas konung

Ã…r: 2000
3/1 2007
Recenserad av Priceguy
J
ag tyckte mycket om Prinsen av Egypten, som tittade bakom en välkänd biblisk historia och gav sin version av vad som kunde ha hänt i verkligheten. Bibelns stil, särskilt i Moseböckerna, är mycket avskalad och läsaren förnekas mycket av det som en modern människa är van vid att serveras av en berättelse. Att fylla i luckorna och försöka finna realistiska motivationer till karaktärerna är en mycket intressant grund till en film.

Därför satte jag mig förväntansfullt ner framför Josef - Drömmarnas Konung, en film byggd på samma koncept och skapad av samma människor. Tyvärr levererade den inte det jag hoppades på.

Det finns säkert en och annan som inte känner till historien, så här kommer en sammanfattning: Abrahams sonson Jakob (även känd som Israel) har elva söner. Hans yngste son, och den ende som fötts av hans favorithustru Rakel, heter Josef och är sin fars favorit, vilket de andra tio sönerna inte uppskattar. Josef har också förmågan att drömma sanndrömmar och att tyda sina egna och andras drömmar. Till slut blir bröderna arga och säljer Josef som slav.

Han hamnar i Egypten som slav till Potifar, vars fru försöker förföra honom men misslyckas. Hon anklagar honom då för våldtäkt och han hamnar i fängelse. Hans drömtydningsfärdigheter hjälper honom ut därifrån och han hamnar i faraos gunst. Allt är väl tills tio män kommer från det svältdrabbade Kanaan - tio män som Josef känner igen.

Det är en bra och kraftfull historia, men lider tyvärr av ett syndrom som många av de tidiga bibliska berättelserna drabbats av: Om man är utvald av Gud så är det okej att vara en skitstövel. Josefs far lurade till sig sin storebrors födslorätt, men det är okej för Gud ville det. På samma sätt är det okej att Josef slapp arbeta som sina bröder, för Gud ville det. Det är okej att Josef favoriserades på alla sätt, för Gud ville det. Det är lite svårsmält för en människa av i dag. När en av låtarna i filmen dessutom understryker att man ska ta all skit som kommer ens väg, eftersom Gud vet bättre än man själv gör, så blir det riktigt obehagligt.

Om man kan koppla bort det är filmen klart acceptabel underhållning. Den är lika välgjord som Prinsen av Egypten och låtarna är bra. Men den kommer aldrig i närheten av sin föregångares kvalité, och det kanske är därför som Dreamworks inte producerat fler bibliska tecknade filmer.

Priceguy 1 har röstat

av Priceguy