Recension av Josie and the Pussycats

Ã…r: 2001
26/5 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
N
är jag var tonåring så hade vi både Canal + och TV1000 och jag tittade en hel del på båda delarna, men Canal + var den stora favoriten. De visade väl inte särskilt mycket skräck (vilket var min absoluta favoritgenre på den tiden och jag tittar fortfarande på en hel del skräck) men jag upptäckte ändå en och annan film där som jag gillar än idag.

En av filmerna som gick på Canal + på den tiden var Josie and the Pussycats, en komedi som handlar om de tre tjejerna Josie (Rachel Leigh Cook), Valerie (Rosario Dawson) och Melody (Tara Reid) som varit bästa vänner så länge de kan minnas. De bor tillsammans och även om de har det ganska knapert ekonomiskt sett - de verkar inte ha råd att äta något annat än nudlar - så är de ändå lyckliga och de har roligt tillsammans. Och tillsammans har de bildat bandet The Pussycats med Josie som sångerska och gitarrist, Valerie som basist och Melody som trummis.

Deras stora dröm är att få skivkontrakt så att de kan försörja sig på musiken och när ett populärt pojkband är med om en mystisk flygolycka så börjar Wyatt (Alan Cumming), som arbetar för Mega Records, att leta efter ett nytt band som kan bli nästa stora grej. Plötsligt träffar han The Pussycats och utan att ens ha hört deras musik bestämmer han sig för att ge dem skivkontrakt - och inom loppet av bara några dagar har de tre tjejerna blivit superstjärnor.

Josie är den förste som reagerar och tycker att deras framgångssaga har gått lite väl fort. Detta beror på att Wyatt och hans kollega Fiona (Parker Posey) lägger in subliminala budskap i The Pussycats musik. Snart märker Valerie och Melody att Josie börjar bete sig konstigt och att hon helt plötsligt verkar vilja satsa på en solokarriär och snart blir även Josie medveten om att hon förändrats, så hon börjar gräva efter sanningen och snart är det upp till The Pussycats att sätta stopp för Wyatt och Fiona.

Den här filmen verkar främst rikta sig till tonåringar men även vi som är lite äldre kan titta på den. Visst blir filmen lite överdriven emellanåt och storyn är väl lite osannolik. Men skådespelarna gör bra ifrån sig, filmen är både rolig och underhållande och musiken är bra. Det är dock inte Rachel Leigh Cook själv som sjunger - Josies sångröst görs av Kay Hanley, sångerska i Letters to Cleo. Och Tara Reid kunde inte spela trummor över huvud taget så producenterna hyrde in en trummis för att lära henne grunderna innan inspelningen började.

Sångerskan och skådespelerskan Aaliyah var påtänkt för rollen som Valerie men hon var redan upptagen med en annan filminspelning just då (Queen Of The Damned). I början av "Josie" får man se en flygkrasch och otäckt nog så dog Aaliyah själv i en flygkrasch bara fyra månader efter det att Josie and the Pussycats haft premiär.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen