Recension av Junior

År: 1994
9/9 2009
Recenserad av Rollywood
S
ex år efter att Ivan Reitman låtit Arnold Schwarzenegger och Danny DeVito spela mot varandra i Twins (1988) så kom den här filmen. Junior blev ett återförenande av de två skådespelarna och Reitman, men istället för att göra en uppföljare bestämde man sig för att använda sig av helt nya karaktärer i en helt annan historia även om humorn är av samma slag. Junior har dock ändå setts många gånger som en helt fristående uppföljare till Twins.

I Junior får vi följa de två doktorerna Alex Hesse (Schwarzenegger) och Larry Arbogast (DeVito) under nio minst sagt annorlunda månader. De här länge forskat på ett preparat som skall kunna göra det möjligt med graviditet hos kvinnor som inte kan få barn, men anslagen dras nu in och universitetets chef (Frank Langella) planerar att avsluta projektet. Han vill starta ett nytt projekt i laboratoriet under ledning av den aningen virriga doktorn Diana Reddin (Emma Thompson). Hesse och Arbogast blir nu desperata och bestämmer sig för att bryta mot reglerna och testa preparatet som de framställt på en människa. Men de kan inte gå ut med en förfrågan på frivilliga officiellt så för första gången i världshistorien så blir det en manlig graviditet utförd av Hesse.

Junior har genom åren fått väldigt mild kritik liksom Twins. Om någon av filmerna skall klassas som riktigt bra av en majoritet är det nog Twins. Men även om Ivan Reitman gör sig klart bäst med Ghostbusters (1984) så tycker jag man under åren underskattat både Twins och Junior. Jag kan hålla med om att den första filmen är bättre men även den här har bra humor. Man ser en helt ny sida av Emma Thompson som man inte trodde fanns och hon blir faktiskt stjärnan i filmen om man ska se till en karaktär. Hennes biroll har en mycket upplyftande effekt.

Kevin Wade och Chris Conrad som skrivit manus till Junior var inte med vid skapandet av Twins. Faktum är att det inte är några större namn i Hollywood över huvud taget. Men inte är det ett sämre manus för det och att låta Reitman regissera det var det perfekta valet. För att vara en vanlig amerikansk komedi så är den lite säregen men ändå så pass enkel att det är tveksamt om den kunde gjorts bättre. Det blir en trea.

AddeColciago 0 har röstat
Rollywood 1 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard