Recension av Jurassic Park

Ã…r: 1993
22/5 2005
Recenserad av gva1116
J
URASSIC PARK är berättelsen om hur mångmiljonären John Hammond beslutar sig för att skapa världens mest exklusiva nöjespark på en ö vid namn Isla Nublar som ligger utanför Costa Ricas kust. I Jurassic Park ska människor för första gången stå öga mot öga med livs levande dinosaurier. Men allt går inte som planerat, och på förhandsvisningen av parken inträffar ett strömavbrott och säkerhetsanordningarna slutar fungera. De första besökarna är nu fångna på ön där de plötsligt befinner sig i ett ångande, jäsande urtidsmörker där vår världs väldigaste varelser har fått liv…

Jurassic Park är Steven Spielbergs 34:e film som regissör (fast egentligen är det väl hans 33:e film med tanke på att SLIPSTREAM aldrig blev färdig), och det syns verkligen att han vet hur man regisserar en bra film. Eller ska jag kanske säga att han i alla fall vet hur man regisserar? Jag, som många andra, tycker inte om vare sig HOOK eller THE TWILIGHT ZONE.
Varför inte nämna alla hans usla prestationer som producent på filmer som CASPER, BALTO, THE FLINTSTONES, EVOLUTION och THE HAUNTING? Men framför allt JURASSIC PARK III. Nej, låt oss lämna hans berg-och-dalbanekarriär och fokusera oss på en av de filmer han verkligen lyckades med. Filmen är inspelad i 1.85-formatet, någonting som är mycket vanligt när det gäller familje- och äventyrsfilmer. Det finns många fördelar med detta format, t.ex. att det är lättare att filma i, med tanke på att det inte är ett särskilt brett format. T-rex-scenen, däremot, skulle få en extra ”touch” om den var filmad i 2.35:1, men resten av filmen skulle kännas hoptryckt. Som slutmening, ett redigt arbete, men ingenting bländande vackert när det gäller regin. Det finns ingenting speciellt att nämna.

När det gäller skådespelet känns det lite blandat. De främsta skådespelarna i denna film är faktiskt de vi ser minst av. Samuel L. Jackson som den kedjerökande dataarbetaren som styr Jurassic Park från kontrollrummet är faktiskt en av de bättre prestationerna i hela filmen. Som synd är så är han bara med i ca 5-10 minuter av filmen. När det gäller huvudpersonerna, Sam Neill som Alan Grant, Laura Dern som Ellie Sattler och Jeff Goldblum som Ian Malcolm är alla riktigt bra, fast tyvärr är Neill den svagaste av de tre. Den sistnämnda, Malcolm, praktiskt taget stjäl showen som matematikern besatt av kaosteorin. Jag är, som många gånger förut, väldigt förvånad över hur bra barn kan spela. Jag menar, skulle ni kunna låtsas att det fanns en massa velicoraptorer som jagar er när det dessutom är någon som filmar er?

Baserad på boken med samma namn, skriven av Michael Crichton, är manuset inte precis Jurassic Parks starka sida. Borta är all samhällskritik och alla intressanta teorier som boken egentligen handlade om. Istället slängde man in en extra dinosauriescen eller två. Detta är nog det värsta fall av bok-till-film som jag har sett. David Koepp totalt misshandlade boken. Han tog bort nästan allting av det som Ian Malcolm tänkte och tyckte, det som var bokens byggsten. Crichton framförde sina åsikter genom Malcolm, intressanta och viktiga åsikter om genmanipulering, och på ett vänster också djurplågeri. Varför Koepp valde att ta bort den delen, som var en anledning till varför boken är så bra, kan man fråga sig. Men i slutändan så spelar det egentligen inte så stor roll att handlingen är tunn och att karaktärerna i princip är gjorda av wellpapp. Dinosaurier är det vi kom för att se, och dinosaurier är det vi får, i monstruösa mängder, dessutom. Nu när jag har nämnt så mycket negativt om historien i sig så ber jag er, bli inte avskräckta av det. Det här är en andrenalinfylld äventyrsfilm, inte en film som vill att folk ska minnas den p.g.a. handlingen, absolut inte! Den egentliga anledningen till varför jag nämnde det var för att jag måste motivera varför denna film inte kan få en femma. Och bara för att karaktärerna är tunna behöver det inte betyda att de inte är minnesvärda. På ett sätt så fungerar filmen bättre utan de mer avancerade delarna av boken, med tanke på att det är en genuin äventyrsfilm. Eftersom jag inte kan veta hur den skulle bli om de hållit sig mer till boken kan jag inte säga om jag verkligen vill ha det som det skulle blivit om de tagit med mer dialog och ändrat upplägget på filmen litegrann.

Musiken här är skriven av John Williams. Det är inte den första gången han jobbar med Spielberg, och inte heller hans sista. De två är väldigt bra vänner, och i detta fall gynnar det filmen. Det finns filmer då Williams inte alls borde ha gjort musiken, som t.ex. A.I., annars kallad Artificial Intelligence. Filmens många spännande scener framhävs av Williams musik, helst den s.k. finalen. Denna film innehåller verkligen ett mastodontsoundtrack som är ett av de mest välkända idag. Filmen innehåller också den bästa ”ingången” till handlingen, om man nu vill kalla det så. "Stora, bombastiska trummor synkroniseras med förtexterna. Stämningen som uppstår är oslagbar. Trummorna är väldigt mäktiga, men för att verkligen känna hur mäktiga de är behöver man antingen ha sett den på bio eller ha en riktigt bra hemmabioanläggning tillsammans med filmen på DVD med DTS-ljud. En annan del av soundtracket jag vill ”prisa” är den lugna pianoslingan som är inspirerad av huvudtemat till filmen.

Nu kommer vi till en av de viktigaste delarna i filmen, specialeffekterna. När man pratar om datoranimerade specialeffekter nämner folk alltid JURASSIC PARK, och då menar jag alltid. Jag har aldrig fört en diskussion om CG-effekter med en person utan att ha nämnt eller ha fått höra JURASSIC PARK rabblas upp bland listorna där de räknar upp filmer med bäst specialeffekter. Ha också i minnet att denna film är nu 12 år gammal. Jag menar, hur såg de flesta datorgenererade effekter ut då? Ändå är dinosaurierna bättre animerade än i nutida filmer. Det är makalöst! Denna film banade väg för specialeffekterna. Varje gång jag ser den tänker jag på hur extremt välgjorda alla datoranimeringar är. Samma sak med t.ex. den fullstora T-rexen de byggde. Fantastiskt filmskapande. Allting ser hur verkligt ut som helst! Inte ens Jurassic Park III, en film som är gjord 8 år senare och använde sig av mer avancerade program, har bättre specialeffekter än denna. Jag lovar er, om denna film skulle komma ut idag med precis samma resultat skulle den fortfarande få en Oscar för Bästa Specialeffekter. (Filmen vann förresten tre Oscars för Bästa Specialeffekter, Bästa Ljudeffekter och Bästa Ljud.)

En av de bästa äventyrsfilmerna som någonsin gjorts, och säkert en av de bästa som någonsin kommer att göras. Det är fortfarande ett landmärke inom filmskapande, lika mycket nu som då. En av de få filmer som verkligen förvandlar vilken individ som helst till ett barn igen. Upplevelsen är oslagbar! Som jag sade tidigare så lämnas det många hål i både karaktärsuppbyggnad och story, men vem bryr sig om sådant egentligen, när man får se gigantiska dinosaurier springa omkring och attackera allting i sin väg?

JURASSIC PARK fick två uppföljare, en vid namn THE LOST WORLD: JURASSIC PARK (1997) och JURASSIC PARK III (2001).

Jag citerar John Hammond; ”Dr. Grant, my dear Dr. Sattler. Welcome ... to Jurassic Park!”

August Dellert 2 har röstat
gva1116 19 har röstat