Recension av Juryn – A Time to Kill

Ã…r: 1996
12/6 2004
Recenserad av cineasten89
E
n väldigt engagerande och gripande film om en svart man som blir ställd inför rätta för att ha dödat två vita män som våldtagit hans lilla dotter, Tonya.

Filmen är baserat på John Grishams roman med samma namn, och är om möjligt lika bra eller minst lika bra som boken.

Vi ser flera kändisar i rollistan som Donald Sutherland som Lucien, Matthew McConaughney som Jake Brigrance, Kiefer Sutherland som brodern till en av de mördade vita männen, Ashley Judd som Brigrances fru och många fler. Vi ser även Kevin Spacey i rollen som den likgiltiga allmäna åklagaren, samt Samuel L Jackson i rollen som den förtvivlade pappan Carl Lee Hailey till den våldtagna dottern Tonya.

Det som är det intressanta i storyn är att Ku Klux Klan dras in och försöker göra allt för att förhindra Jake att försvara Carl Lee, och brinner till exempel upp en lång kors, och skickar en kille med en bomb.

Det är inte bara det - även den svarta prästen vill att Carl Lee ska ha en annan advokat, en bättre advokat som kan förstå de svarta. Men Carl Lee håller fast vid Jake eftersom han litar på honom, det var ju Jake som försvarade Carl Lees bror Lester och fick honom frikänd en gång i tiden.

Men fallet visar sig bli svårare än vad Jake först trott och som sänd från himlen får han vid sin sida hjälp av Ellen Roark, spelad av Sandra Bullock i en av sina bästa roller.

Det är en så engagerande och gripande film - men det är inte bara storyn som imponerar, det är också skådespelarinsatser som imponerar.
Det är en väldigt bra dramathriller som kan ses om och om igen om man gillar den sortens film. Och det gör jag. Och jag läste boken innan jag såg filmen, och gillade både skarpt.
Filmen är helt klart sevärd!

Priceguy 2 har röstat
cineasten89 8 har röstat