Recension av Kicking & Screaming

År: 2005
16/8 2005
Recenserad av Loomis
R
egissören till ”American Pie – The Wedding” fortsätter på komeditemat men har denna gång bytt ut silikontuttar mot riktiga bollar. I huvudrollen ser vi numer väldigt aktiva Will Ferrell som fotbollstränande farsa. Notera att man nu valt att inte låta det kretsa runt amerikansk fotboll utan nu är det den fotboll vi i Sverige känner till bäst.

Phil Weston (Ferrell) har alltid levat i sin fars (Duvall) skugga. Som liten blev han bänkad av sin egen fotbollstränande far och som vuxen när Phil skulle gifta sig och skaffa barn gjorde farsan hans likadant. Givetvis med en något vackrare fru och ett mer välvuxet barn.
En dag får Phil chansen att spela på samma villkor då han erbjuds ett tränarjobb åt sin 10-åriga sons fotbollslag. Phil tar chansen då han en gång för alla ska motbevisa sin far som tränar det bästa laget i serien. Problemet för Phil är bara att hans lag ligger sist och pinsamt dåliga.

Ser man Will Ferrells tryne på filmomslaget vet man direkt vart nivån ligger. Och gillar man honom så är nog ”Kicking and Screaming” en ganska underhållande familjestund. Men om man däremot tycker att Will är lagom i en rätt liten dos så är det här en ganska så jobbig film.
Även om jag på senare tid börjat accepterat herr Ferrell allt mer så fungerar hans humor väldigt dåligt här för han har ingen stöttepelare som avlastar och fungerar som ett bollplank. Filmen förlitar sig på tok för mycket på honom.

Problemet är att man försökt gjort en gullig familjefilm för barnen, en gräsvariant av ”Mighty Ducks” men där humorn är ordentligt offside (observera ordvitsen) för sitt forum. Visst så bjuder ”Kicking and Screaming” på den del skratt, speciellt i början men snart kommer självmålen (observera igen) och filmen tröttnar helt av. Det blir ganska snart ganska så långtråkigt att se Will snubbla och slå sig i slow-motion gång på gång. Är det hans varumärke?

Men någonstans i allt så kan inte fotbollsspelaren i mig lyckas sitta still och lite entusiasm infinner sig allt under den givna seriegången för Phils fotbollslag. Hur omöjliga mål dom än gör så är det i alla fall vackert och 10-åriga fotbollsspelare tycker nog att det är lite spännande.

Loomis 4 har röstat

av Loomis