Recension av Kill Bill - Vol. 1

År: 2003
7/6 2004
Recenserad av connya
B
lack Mamba är ute efter hämnd.
Hennes bröllop blir ett blodbad då en grupp av lönnmördare hon tidigare tillhört anländer till det stundande högtidliga tillfället och dödar alla gäster. Själv hamnar hon i koma och när hon vaknar upp är det hämnden som driver henne till att göra det som sin uppgift att leta upp de andra medlemmarna och döda dem, inklusive deras ledare Bill.

Drömmen om den perfekta hämnden är anslaget till Tarantinos fjärde film efter Reservoir Dogs, Pulp Fiction och Jackie Brown och hans mycket efterlängtade comeback.
Den här gången frångår han sin förmåga att skriva blixtrande rappa repliker mellan karaktärer och gör en hyllning till allt det han älskar med Hong Kong Action och resultatet är en fantastisk snygg och actionfylld film.

Men den blir inte så mycket mer än så.
Visst är Uma Thurman ett fantastiskt val som Black Mamba, iklädd den fantastiskt snygga dräkten, och när hon besöker en efter en av de som förstörde hennes liv mynnar det ut i alltid lika fantastiska sekvenser mellan karaktärerna och visst är det väldigt skönt att filmen inte stannar upp och försöker bli smart och fördjupande.
Men jag kan ändå inte komma ifrån att jag saknar lite mer djup i kontrast till den snygga ytan som filmen har.

Men Tarantino överaskar också. I en av sekvenserna förvandlas det hela till en Anime då vi får se hur en av kaaktärerna förlorade sina föräldrar.
Just då sitter jag för ett ögonblick och tänker att det hade varit fantastiskt om Tarantino gått hela vägen och gjort hela filmen så - samtidigt som jag då tycker det är ganska häftigt när Thurman några minuter senare slaktar sina fiender i de spektakulära scenerna som Kill Bill - Vol 1. egentligen bara handlar om.
Men Kill Bill kommer aldrig ifrån faktumet att det är en ganska ointressant historia överdraget med det snyggaste draperiet Tarantino kunde få till. För liksom alla karaktärer är snygga på ytan utan att vi får veta särskilt mycket om dem är liksom hela mantrat för resten av filmen.
Och att se om den mer för att det är häftigt tror jag aldrig jag kommer att göra.

connya 25 har röstat
Gil-galad 23 har röstat