Recension av Kinchen

Ã…r: 2004
25/4 2005
Recenserad av weng-weng
M
åns Månssons dokumentär om sportkommentatorn Lasse Kinch börjar i en bild av huvudpersonen tillsammans med sidekicken Tommy Boustedt. De sitter på en tågstation och försöker hitta till det hotell Hilton de är inbokade på. Kameran är stilla, bilden svartvit och samtalet går mellan hotellstandardbedömningar och hockeyhistoria.

Så här fortsätter sedan denna berättelse i kortformat, utan större avvikningar från varken ämne eller form. När det är som bäst liknar det en svensk Spinal Tap wannabe med hårdrockens gitarrsolon utbytta mot medelålders män i rutiga skjortor och kavaj som rabblar sportstatistik. Här finns onekligen komiska poänger, som Kinchs möte med Åke Unger i ett överfullt fikarum. Unger agerar levande hockey-VM tombola och spottar ur sig händelser, årtal, matchstatistik i ett ohejdat flöde. Här undrar man hur mycket kameran lägger till av personlighetsförändring. Kanske är det verkligen så här jargongen går? Bäst är nog Jonas Bergkvists tråkroliga tystnad som effektivt möter upp Kinchs (eller ”Kinchen” som många kallar honom) ganska enerverande svada. De utgör ett fint par.

Ofta står dock filmen stilla, och inte endast i en sorts övervakande fluga på väggen estetik där kameran ostört tillåts fånga upp vad som sker. Snarare verkar det som att Månsson haft svårt att välja vilken ingång han ska ha: den komiska, den allvarliga eller kanske den märkliga. Valet av Kinch som huvudperson motiveras aldrig och man får en känsla av att någons högst personliga kärlek för det lite udda ämnet ligger bakom- utan att ha gestaltats övertygande i bild. Nu blir intrycket istället detsamma som när Killingänget hade en okommenterad bild av Klas Åkesson bakom sig. Känlan blir, istället för fascination, avsmak eller glädje, oftare ”jaha, det är också ett jobb att vara sportkommentator”.

Trippelironiföretaget ACNE är medproducenter men deras jeans känns märkligt nog som en mer logisk spin off produkt på deras good will än denna kortfilm.
I övrigt blir det slipsknytning med Håkan Södergren, behind the scenes repetitioner innan kameran går på, teknikstrul i en trång buss (i en av filmens bättre scener), maskotdans och ryskt soundtrack.

Kinchen är en ironisk dubbelstuds men mest liknar den ett par avtagna ACNE- jeans – ett ganska snyggt hantverk, men tomt på innehåll.

weng-weng 4 har röstat

av weng-weng