Recension av Kiss Kiss Bang Bang

Ã…r: 2005
9/1 2006
Recenserad av krufo
I
Kiss Kiss Bang Bang snubblar småtjuven Harry på flykt från polisen in på en audition för en hollywoodfilm. Naturligtvis får han rollen (som privatdetektiv) och flygs direkt till Los Angeles där han presenteras för den riktige detektiven Gay Perry, som ska lära upp honom inför filminspelningen. De båda dras in i en riktig härva av bisarra kändispartyn, döda kroppar och Harrys gamla high schoolkärlek Harmony. Vi bjuds på någon sorts korsbefruktning av actionkomedi och noir.

Ovanpå den här historien ligger dessutom en extraordinär berättarröst. Till skillnad från vanliga noirfilmers ödesmättade machoberättare är Harry mycket självmedveten. Vi matas hela tiden med tydliga referenser till att det är en Hollywoodfilm vi tittar på. Vid ett tillfälle går det så långt att han ber statisterna flytta på sig. Det är ett vitsigt drag, som funkar ibland men helhetsintrycket blir blekt. De smarta metafilmsambitionerna sätter tyvärr krokben för de bra grundförutsättningarna: bra skådespelare, en fullgod noirkomedi med lagom många vändningar och lustiga situationer. Gagen som kommer av de skruvade berättandet tar i slutändan för mycket uppmärksamhet från den egentliga filmen och man undrar varför de bara inte lämnade cineastflirten därhän. För här finns en rätt skön, smått otrolig, men likväl underhållande historia om mord och misslyckade skådespelare i Los Angeles som skulle stått bättre på egna ben.

Kiss Kiss Bang Bang är alltså väldigt mycket på en gång. Förutom att den försöker vara såväl noir, actionkomedi som popsmart metafilm så är den också en film om upprättelse. Robert Downey Jr:s. Både han och Val Kilmer har varit ganska uträknade som affischnamn de senaste åren, men det här sägs markera ett återtåg. Lägg därtill att de flesta reportage kring filmen handlar om vilka bundisar de båda underdogsen blivit under filminspelningen. Det känns ungefär lika relevant som sommarens hype kring Mr & Mrs Smith och Brad och Angelinas privatliv. Det åsido är det riktigt underhållande att se Downey jr och Kilmer tillsammans och med det stundtals riktigt vitsiga manuset har de ett väldigt bra samspel.

Regidebuterande Shane Black har tidigare skrivit manus till den stilbildande actionkomedin Dödligt Vapen och det omaka paret Harry/Perry har faktiskt lika mycket karisma som Murtaugh/Riggs i Dödligt Vapen-filmerna. Black har också skrivit Long Kiss Goodnight. Med den i bagaget förstås man att han vill visa sig hipp med metabitarna i Kiss Kiss Bang Bang, men han behöver inte det, han borde inte ha gjort det.

Kiss Kiss Bang Bang är en underhållande film som tyvärr inte känner sina egna begränsningar alla gånger. Den är fortfarande sevärd och har en hel del roliga scener, men man lämnas likväl med en känsla av att att detta med små enkla justeringar kunde gjorts bättre och tajtare.

krufo 16 har röstat

av krufo