Recension av Kofösaren

År: 1925
1/2 2005
Recenserad av von_fantasy
B
uster Keaton brukar inte "göra" min typ av humor, jag är mer lagd åt Bröderna Marx humor, men det brukar i alla fall gå vägen med Keaton (speciellt i "The General"). Men här gör han tyvärr ett ganska blekt intryck.

Det handlar om mannen Friendless som säljer allt han har och hamnar till slut på en ranch i närheten av Arizona, där han tar jobb som cowboy. Dock får han en speciell relation med kon Brown Eyes (spelad av just en ko med samma namn). Han vill skydda henne från att hamna i slakteriet.

Vi får bl a följa Buster Keaton när han klantar till det på ranchen och i storstaden. Vissa scener är riktigt roliga och påhittiga, men det är på tok för tråkigt mellan dessa scener. Man känner sig ganska oengagerad vilket man inte gör då man ser Chaplin (om vi nu bara ska jämföra stumfilmsskådespelare).

Scenerna när han "råkar" släppa ut korna så att de löper amok i staden är riktigt bra gjorda och ganska roliga också. En annan noterbar scen är då Keaton ska spela kort mot två andra cowboys. Keaton upptäcker att en av dem fuskar och säger det rakt ut till honom. Han drar då sin revolver och säger att Keaton ska säga om det fast med ett leende. För er som inte är så insatta vet kanske inte att han aldrig, aldrig, aldrig någonsin ler. Det har blivit lite av hans image.

Tyvärr så blir filmen ganska mycket förstörd tack vare det otroligt dåliga soundtracket som var på den version jag såg. Synd att man kan förstöra en hel film med totalt onödiga ljudeffekter och dålig synthmusik, precis som man totalt förstörde "Nosferatu" med Art Zoyds horribla soundtrack.

Men trots att det är långt ifrån Keatons bästa så är den rätt ok för att vara en film från 1925. Men det finns så många bättre från detta år, t ex "Ben-Hur", "Phantom of the Opera", "Goldrush" och "Bronenosets Potyomkin".

Hur som helst är det en klassiker bland Keaton-fans och den får väl godkänt av mig också.

von_fantasy 9 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

The Unsaid