Recension av Kolya

Regissör: Jan Sverák
År: 1996
Antal visningar (1993)    Forumdiskussion (0)
4/2 2007
Recenserad av Teolinda
K
olya utspelar sig i det Sovjet-ockuperade Tjeckoslovakien i slutet på 1980-talet och handlar om Louka, en typisk gammal ungkarl. Han är cellist och spelar på begravningar sedan han fått sparken från filharmonikerna. Han har nya kvinnor varje kväll, och inga tankar på familjebildning. För att få pengar till sina skulder går han med på att ingå ett skenäktenskap med en rysk kvinna, som behöver inresepapper. Kvinnan lämnar honom sedan med sin femåriga son Kolya, och Louka har bara att ta hand om honom. I början är han väldigt motvillig men så småningom finner de två varandra och inser saker…

Det känns som att man sett handlingen förr, men det känns riktigt trovärdigt i Kolya. Trots att det är en ganska så puttinuttig historia känns filmen objektiv och rörande snarare än disney-smetig. Det tar dock en himla tid innan historien kommer igång, och det är lite synd eftersom den bedårande pojken Kolya och hans förhållande till den gruffige Louka gör hela filmen! Det var också intressant att få del av Tjeckiens historia, som jag har noll koll på. Det handlar mycket om revolution och motstånd mot ryssarna och om politiken. Filmen gjorde mig intresserad och fick mig att vilja ta reda på mer.

Det är en väldigt fin och välgjord film. Det är väldigt vackert foto, man skulle nästan kunna göra stillbilder av den och göra en fotoutställning. Det är mycket ljus och skuggor, mycket detaljer och extrema närbilder. Trots det känns det hela tiden helt naturligt och okonstlat. Det är väldigt snyggt filmat och helt och hållet bra gjort. Det finns lagom roliga skämt, trevliga detaljer som egentligen inte tillför något till historien och säkert hade klippts bort i en annan film (typ gulliga hundvalpar, gulliga hundvalpar kan piffa upp vilken film som helst!), små symboler att klura på och fin musik.

Filmens svagheter är att den är en aning seg, att det tar för lång tid innan Kolya kommer in i bilden, och att den meddelar vissa saker lite för övertydligt. Plus att jag ogillar slutet… Men på det hela taget är det en jättebra och fin film. Och han som spelar Kolya, vilken unge alltså… Bästa barnskådisen jag sett. Scenen när han sitter i badkaret och försöker ringa sin mormor är så fruktansvärt rörande att den kommer stanna kvar i mitt minne så länge jag lever.

Teolinda 2 har röstat

av Teolinda